Så vinker vi farvel til sommeren 2016, og igjen sitter vi med en haug med plater som de siste månedene har kommet ut. De europeiske jazzredaktørene har lytter til ørene er blitt store og røde, og her følger hva man har satt mest pris på den senere tiden:
Mike Flynn, Jazzwise, Storbritannia:
Andre Canniere «The Darkening Blue» (Whirlwind Recordings)
Anna Filipieva, Jazz.Ru, Russland:
Maciej Fortuna Trio «Jazz» (Fortuna Music)
Jan Granlie, salt-peanuts.eu, Norden:
MARY HALVORSON «Meltframe» (Firehouse Records)
Christine Stephan, Jazzthetik, Tyskland:
TUULE KANN – JAAK SOOÄÄR «Teisele Kaldale / To The Other Side» (Tutl)
Henning Bolte, Jazzism, Nederland:
JAKOB BRO/THOMAS MORGAN/JOEY BARON «Streams» (ECM)
Magnus Nygren, Orkester Journalen, Sverige:
Circadia «Advances and delays» (Sofa)
Cim Meyer, Jazz Special, Danmark:
Ellen Andersson Quartet «I’ll Be Seeing You» (Prophone)
Lars Mossefinn, Dag og tid, Norge:
LIVE MARIA ROGGEN «Apokaluptein» (Kirkelig kulturverksted)
Luca Vitali, Giornale della Musica, Italia:
Tigran Hamasyan «Atmospheres» (ECM Records)
Axel Stinshoff, Jazz thing, Tyskland:
Steps Ahead «Steppin’ Out» (Jazzline/Delta Music)
Madli-Liis Parts , Muusika, Estland:
Will Calhoun «Celebrating Elvin Jones» (Motéma Music)
Paweł Brodowski, Jazz Forum, Polen:
ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI QUINTET «Polish jazz – YES!» (Polskie Nagrania/Warner Music Poland)