Den norske fiolinisten, komponisten og orkesterlederen Ola Kvernberg ble mandag tildelt Sveriges største filmpris «Guldbaggen». Prisoverrekkelsen foregikk på svensk TV mandag, og prisen er utdelt årlig siden 1964 for «fremragende innsats for svensk film i det foregagne år».
I dag utdeles prisen i fem kategorier. Utover disse har Svenska Filminstitutets styre mulighet til å dele ut en æresguldbagge. Siden begynnelsen er det delt ut nærmere 300 guldbagger, og det er Jan Troell som opp gjennom årene har mottatt flest (til og med 2009 hadde han mottatt fem stykker).
Ola Kvernberg fikk i dag prisen for beste filmmusikk for den nordisk produserte dokumentarfilmen «Only The Devil Lives Without Hope».
Kvernberg kommer fra Fræna utenfor Molde, og startet med å spille folkemusikk. Dette gikk raskt over til string swing, før han startet sin egen trio med bassist Steinar Raknes og den amerikanske gitaristen Doug Raney, som på den tiden var bosatt i Danmark. Trommeslageren Håkon Mjåset Johansen erstattet Raney i 2003, før Erik Nylander overtok trommestolen i 2005.
I 2010 fremførte han bestillingsverket «Liarbird» på Moldejazz, som pekte ut en ny og mye mer moderne retning i Kvernbergs spill. Dette verket, som etter hvert havnet på plate ga ham en Spellemannspris i 2011 i klassen for jazz. Kvernberg har komponert og produsert musikk til filmene «Nord» i 2009, den danske filmen «Eksperimentet» i 2010, «Jag Etter Vind» i 2013 og dokumentarfilmen «Two Raging Grannies» i 2013), i tillegg til kortfilmen «Alien Repair Guy» før dokumentarfilmen «Only The Devil Lives Without Hope». Han ble nominert til Amandapris for musikken til «Nord», og vant Amandapris for beste filmmusikk til «Jag Etter Vind» i 2013. I 2014 ble han nominert til Spellemannsprisen i klassen jazz for albumet «Mechanical Fair».
I eget navn har han innspilt platene «Violin» (Hot Club Records, 2001), «Cats & Doug» med Doug Raney (Hot Club Records, 2002), «Night Driver» (Jazzland, 2006), «Folk» (Jazzland, 2009), «Northern Tapes» (Jazzland, 2013). «Liarbird» (Jazzland, 2010), «The Mechanic Fair» med TrondheimSolistene (Jazzland, 2014), «Steamdome» (Grappa, 2017) og «The Mechanical Fair Live» (Grappa, 2019).
Han spilte med Niels-Henning Ørsted Pedersen og Philip Catherine på Moldejazz i 2004, samt at han medvirker i Ingebrigt Håker Flaten Quintet. Han er en av drivkreftene i trioen Gammalgrass sammen med Stian Carstensen og Ole Morten Vågan, og han har medvirket i «The Scarlatti Ensemble» med Kim Myhr, Eirik Hegdal og Marinanne Baudouin Lie, og i bandet Grand General med Kenneth Kapstad, Trond Frønes, Even Helte Hermansen og Erlend Slettevoll. Han har også spilt med Maria Kannegaard Ensemble med Ståel Storløkken, Thomas Strønen, Ole Morten Vågan og Kannegaard, samt vært assosiert medlem i Trondheim Jazzorkester ved flere anledninger siden 2003, blant annet på konserter med Joshua Redman, Erlend Skomsvoll/Pat Metheny, han har spilt med Motorpsycho på platen «Death Defying Unicorn», og på Farmers Markets plater «Surfin USSR» fra 2009, og «Slav to the Rythm» fra 2013.
salt peanuts* gratulerer!
(Foto fra Kongsberg Jazzfestival 2018. Tore Sætre)