Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Innlegg

McCoy Tyner/Joe Henderson Live at Slugs’

Jazzklubben som fra først av ble gitt navnet Slugs’ Saloon på Lower East Side på Manhattan i New York har en mytisk posisjon i jazzen i Gotham-metropolen. Og det skyldes ikke bare at klubben som etter hvert omtalte seg som Slugs’ in the Far East, var åsted for Helen Moores nedskyting av den da 33-årige trompetisten Lee Morgan.

Fra klubben åpnet i 1964, til den stengte for godt i 1972, ble den et viktig sted for frijazzen i disse årene. Sun Ras Astro-Infinity Music var fast mandagsorkester her i en lengre periode, Art Blakey organiserte ukentlige jam sessions her. Sonny Rollins, Charles Lloyd, Charles Tollivers Music Inc. Lista er lang. Det ble et hengsted for mange musikere, Det var visstnok her at Miles Davis hørte Gary Bartz første gang, med McCoy Tyner, før Davis umiddelbart hyret ham sommeren 1970.

Slugs ble også et sted som ble knyttet til ‘the New Thing’, Albert Ayler, Archie Shepp og Ornette Coleman var hjemme her. Og det var en paradering av Blue Note-musikere. Den nylig avdøde produsenten og entrprenøren Michael Cuscuna var college-student da han oppdaget stedet: Slugs’ «was the only place you could go and hear a Blue Note record performed live. It had all these unique ensembles that played in the studios but weren’t working groups. Jackie McLean and Lee Morgan and Harold Mabern and Billy Higgins—that could have easily been a Blue Note group. Or Joe Henderson, Cecil McBee, Joe Chambers and Bobby Hutcherson». Slugs var ett av stedene som ble en viktig kopling mellom den nye jazzen i første halvdel av 1960-tallet og den såkalte ‘loft-scena’ som ble viktig utover på 1970-tallet. Mye av denne siste scena var jo lokalisert i de gamle fabrikk- og boligområdene på den nederste østsiden av Manhattan.

En gang i 1966 spilte en spennende kvartett på Slugs’ her, som tatt rett ut av denne Blue Note-tradisjonen ved  klubben: McCoy Tyner på piano, Joe Henderson på saksofoner, Henry Grimes på bass og unge Jack DeJohnette på trommer.Og det ble gjort opptak av konserten

McCoy Tyner hadde ikke lenge før avsluttet sitt mangeårige samarbeid med John Coltrane i det som er kjent bare som ‘den klassiske kvartetten’: Coltrane’s kvartett, av og til kvintett i den perioden Eric Dolphy var med i bandet, var i årene fra 1961 og fram mot slutten av 1965, med Elvin Jones på trommer og Reggie Workman, Jimmy Garrison og andre som bassister, kanskje det mest banebrytende ensemblet i den moderne jazzen noensinne. I eget navn hadde han allerede utgitt seks album på Impulse!-labelen, men han hadde også vært med på flere Blue Note-album.

En av de McCoy Tyner hadde spilt inn Blue Note-album med var Joe Henderson. I 1963 samarbeidet de første gang, i band under ledelse av Grant Green, Bobby Hutcherson og Lee Morgan. Men også på tre av Hendersons fem første album på Blue Note, Page One, In ‘N’ Out og Inner Urge. Da McCoy Tyner spilte inn sitt første Blue Note-album i 1967, The Real McCoy, var nærmest selvfølgelig også Henderson med.

Med seg hadde disse to med seg Henry Grimes på kontrabass. Grimes var med på Tyners andre Impulse-album, Reaching Fourth. Han hadde ellers spilt med blant annet Billy Taylor., Gil Evans og Gerry Mulligan, og var også med i band med Albert Ayler, Sunny Murray, Don Cherry, Archie Shepp og Ornette Coleman, samt en rekke andre. I 1966 ga Grimes ut det som vel er det eneste albumet som er fullt og helt i hans eget navn, albumet The Call på ESP-Disk.

Yngstemann i bandet var trommeslager Jack DeJohnette. På denne tiden ble han med i det nye bandet til saksofonisten Charles Lloyd, albumserien Dream Weaver, Forest Flower og Love-In på Atlantic Records er fra den samme perioden som denne kvartetten spilte på Slugs’, i East 3rd Street. Det er Jack DeJohnette som har framskaffet dette opptaket.

Datoen for konserten med denne kvartetten er ukjent, men nå gir Blue Note ut opptaket som en dobbelt-LP, McCoy Tyner & Joe Henderson: Forces of Nature — Live at Slugs’.

Johan Hauknes

22. november 2024 gir Blue Note ut dette:

McCOY TYNER & JOE HENDERSON FORCES OF NATURE: LIVE AT SLUGS’

NEVER-BEFORE-ISSUED 1966 RECORDING OUT NOV. 22!

Side A
1. In ‘N Out

Side B
2. We’ll Be Together Again

Side C
3. Taking Off

Side D
4. The Believer
5. Isotope

We’re thrilled to announce the Nov. 22 release of Forces of Nature: Live at Slugs’, a never-before-issued live recording of jazz legends McCoy Tyner and Joe Henderson leading a stellar quartet with bassist Henry Grimes and drummer Jack DeJohnette at the hallowed lost NYC jazz shrine, Slugs’ Saloon, in 1966. The release was produced by Zev Feldman, Jack DeJohnette, and Lydia DeJohnette.

Forces of Nature includes an elaborate booklet with rare photos by Francis Wolff, Raymond Ross, and Robert Polillo; plus liner notes by esteemed author and critic Nate Chinen, and interviews and statements with DeJohnette, Jason Moran, Joe Lovano, Joshua Redman, Christian McBride, Nasheet Waits, and Terri Lyne Carrington. Originally recorded by the legendary engineer Orville O’Brien — who recorded classic 1960s jazz albums such as Freddie Hubbard’s The Night of the Cookers, Charles Tolliver’s Music Inc. and Alice Coltrane’s Journey to Satchidananda — the tape has been in DeJohnette’s personal archives for nearly 60 years. The 2-LP 180g vinyl set is transferred from the original tape reel and mastered by Matthew Lutthans at The Mastering Lab.

Tyner and Henderson had been forging a strong musical bond on Blue Note through the mid-60s with Tyner appearing on Henderson’s 1963 debut Page One as well as his 1964 albums In ‘N Out and Inner Urge, while Henderson would appear on Tyner’s own Blue Note debut The Real McCoy in 1967. The Slugs set list included two Henderson compositions that were originally recorded on his Blue Note albums: a blistering half-hour exploration of “In ‘N Out” and a joyous romp through “Isotope” which is available to stream or download today.