Mosaic Records og Blue Note Records melder begge at produsenten, plateselskapssjef og masse annet, Michael Cuscuna døde 20. april 2024, 75 år gammel. Vi er Cuscuna stor takk skyldig for et mangeårig arbeid for å få dokumentert, kvalitetssikret og utgitt en nesten uendelig lang rekke historiske utgivelser og opptak fra store deler av jazzhistorien. Ikke minst er hans arbeid med å puste nytt liv og sørge for en systematisk gjenutgvielse av den store Blue Note-katalogen av stor viktighet. Men like viktig er hans etablering av og produksjon av en lang rekke store utgivelser på labelen Mosaic Records.
I alt er det gitt ut nær 350 utgivelser på Mosaic Records gjennom de godt og vel 40 årene siden Michael Cuscuna og Charles Louri startet labelen i 1982. Av særlig betydning er utgivelsen av det som kort og godt er kjent som «Mosaic-boksene», de fram til i dag 177 LP-store utgivelsene i begrenset opplag for postordre-bestilling. Thelonious Monk døde i oppstartsåret, og den aller første utgivelsen med katalognummer 101, var 4-LP-boksen med de komplette Blue Note-utgivelsene av Monk. Ikke bare var det teknisk forseggjort, men det satte en ny standard for diskografisk arbeid. Produksjon, arkivstudier, diskografisk gransking etc, alt sto Michael Cuscuna for. Katalognummer 102 var en like verdifull 5-LP-boks med de komplette Pacific- og Capitol-opptakene med Gerry Mulligans kvartett og tentett med Chet Baker.
Michael Cuscuna startet sitt arbeid for mange tiår siden etter at han fikk tilgang til arkivene og opptaksregistre og -lagre for labelen Blue Note. på 1970-tallet begynte det å dukke opp nye utgivelser, tidligere uutgitt materiale, innspilt i det som var Blue Notes fremste periode, fra midten av 1950-tallet og fram til 1970, som resultat av Cuscunas grundige arbeid. Antallet utgivelser der Cuscuna var involvert som produsent, som forfatter av liner notes, etc. ble etter hvert stort. Men like stor betydning var det nok at Michael Cuscuna som Aristas A&R-mann signet Anthony Braxton og Henry Threadgill til denne labelen.
Vi gjengir her Mosaic Records’ minneord:
Michael Cuscuna 1948 – 2024
Michael Cuscuna, a titan in the world of jazz, passed away on April 20, 2024, leaving behind a legacy that will resonate for generations.
Michael is survived by his wife Lisa, his children, Max and his wife Jackie, and Lauren, and two grandchildren, Nicolas and Penelope Cuscuna. His passing leaves a void in the hearts of all who knew him. May he rest in peace, and forever be remembered as he will be deeply missed.
Throughout his career, Michael possessed a curiosity for unearthing unissued jazz recordings, delving into the vaults of record labels looking for hidden gems. In 1975 his search led him to the great Blue Note vaults – unlocking a treasure of unissued material by the great jazz legends.
This experience would later be the impetus for co-founding Mosaic Records Inc, a boutique label specializing in complete sets of some of the most influential jazz artists. Mosaic Records, co-founded with Charles Lourie, produced hundreds of editions including works by Thelonious Monk, Sidney Bechet, Hank Mobley, John Coltrane, Lee Morgan, Dexter Gordon, Art Blakey, Tina Brooks, The Nat King Cole Trio and Miles Davis.
Michael recently received a Lifetime Achievement Award from Downbeat and here is an excerpt of one of Michael’s last interviews this past January. (full interview here).
Born in Stamford, Connecticut, in 1948, Cuscuna first got into music at the age of 9 or 10. “It was contemporary R&B on the radio at first,” he recalled recently. “But I played drums on a little starter kit and got into drum records like Gene Krupa and Buddy Rich on Verve, then Max Roach and Art Blakey. When I started to hear the music around the drums, that’s when I got completely hooked. I went through Benny Goodman, Dave Brubeck and the MJQ, until I caught up to what was going on around me around 1960.
“By age 14, I was going to Birdland, which had a peanut gallery. That’s when I heard Blakey and the Messengers, the Coltrane Quartet and Miles. They became my passion and still are. It’s the stuff that gets to you between about 12 and 25 that stays with you for life. You never absorb music in quite the same way after that.”
Many years ago, Woody Shaw said of Cuscuna, “No matter what you produce or do in your life, the thing you’ll be remembered for is rescuing all that Blue Note material.”
“Looking back all these years,” Cuscuna says today, “I’m content with that.”
Johan Hauknes