I alt har det til nå kommet fem samlinger i serien «Miles Davis – The Bootleg Series» siden den første med opptak fra Europa-turneen til Miles Davis i 1964 ble utgitt for snart syv år siden. Nå er det snart klart for den sjette samlingen.
Ideen bak denne serien til Columbia/Legacy Recordings er i samarbeid med arvingene av Miles Davis offisiselt å utgi konsert- og studioopptak med Miles Davis — som radio- og TV-opptak — som tidligere har vært utgitt uten avtale med innehaverne av opphavsrettighetene. Slike uautoriserte masseutgivelser og andre offentliggjøringer av konsertmateriale som i utgangspunktet er opphavsrettslig beskyttet omtales gjerne som «bootleg»-utgivelse — oppkalt etter smugling av ulovlig sprit i Forbudstiden i USA.
Ofte er dette snakk om ikke-utgitte opptak som i mange år har sirkulert i nettverk blant såkalte «tape traders». Slike internasjonale uformelle nettverk har eksistert siden 1960-tallet. I disse handler man med hverandre etter prinsippet «like-for-like». Jeg har et opptak du ikke har, du har ett jeg ikke har — så du får en kopi av mitt opptak og jeg får en kopi av ditt.
Selv om «bootleg»-utgivelser — uautorisert, kommersiell offentliggjøring av konsert- eller andre opptak — har vært en del av den internasjonale plateindustrien i hvert fall siden 1950-tallet, er det ingen tvil om at omfanget av slike utgivelser har eksplodert de siste tiårene. Gjennom billigere reproduksjonsteknologi er i dag tilgjengeligheten av slike utgivelser nesten overveldende. Mange av dem er også av bedre lydmessig kvalitet enn de tidligere, ofte elendige lydopptakene, noe som skyldes lett tilgang til rimelig og gode mastringsverktøy.
Innenfor internasjonal jazzmusikk er vel den aller mest kjente «bootleggeren» jazzentusiasten Boris Rose som fra sin base i Bronx tok opp tusenvis av konsertopptak fra jazzklubber i New York fra 1946 til rundt 1970. Mange av disse er tatt opp fra AM- eller FM-kringkastet lokalradio, ofte med Alan Grant eller «Symphony Sid» Torin som MC (Master of Ceremonies). Men det er også kjent at Rose satte opp opptaksutstyret i klubber som Birdland og tok opp konsertene på stedet.
På 1970- og 1980-tallet utga han — uautorisert — et stort antall av disse opptakene på mer enn femti platelabler som han opprettet, ofte med villedende opplysninger om utgiverens identitet.
Med de tidligere fem utgivelsene i serien «Miles Davis – The Bootleg Series» har en rekke slike opptak fått en autorisert utgivelse, og dette fortsetter med «Miles Davis & John Coltrane —The Final Tour: The Bootleg Series, Vol. 6» som blir gitt ut 23. mars 2018.
Som tittelen antyder dreier det seg denne gangen om Jazz At The Philharmonic-turneen våren 1960, der Miles Davis ba John Coltrane utsette tidspunktet for når han ville forlate Miles sin kvintett for å starte eget band. John Coltrane ble med på turneen — og resten er historie som det heter.
I alt er opptak fra 11 av disse konsertene kjent, i svært varierende lydkvalitet. Med denne utgivelsen gis fem av disse konsertene ut. Fra 21. mars 1960 får vi utdrag fra to konserter på l’Olympia Theatre i Paris, fra to konserter 22. mars i Konserthuset i Stockholm og deler av en av de to konsertene som ble gitt 24. mars i Tivoli Konsertsal i København. Vi får også med intervjuet som Carl-Erik Lindgren gjorde for Sveriges Radio med John Coltrane mellom de to konsertene i Stockholm.
Alle disse konsertene ble tatt opp og kringkastet av de nasjonale radiostasjonene Europe 1, Sveriges Radio og Danmarks Radio. Det er disse opptakene som nå blir tilgjengelig samlet. Strengt tatt er betegnelsen «bootleg» feil på fire av disse konsertene. Opptaket fra Europe 1 og fra Sveriges Radio har i mange år vært tilgjengelig gjennom offisielle utgivelser på hhv. labelene Trema og Dragon.
Ved siden av 4CD-boksen vil opptaket fra København-konserten gis ut på vinyl. En dobbelt-LP med opptakene fra Paris-konsertene vil også bli (gjen)utgitt, men denne utgaven vil kun være tilgjengelig gjennom abonnement på Vinyl Me, Please som en del av deres VMP Classics abonnement.
For mer informasjon, se her. Du kan forhåndsbestille boksen bl.a. Amazon.
Tekst: Johan Hauknes
2 Responses to “Miles Davis Bootleg Series Vol. 6”
Johan
Sorry for seint svar. Nei, Miles var ikke i Oslo eller Norge 23. mars 1960. Det er hller ingen spor etter en Göteborg-konsert. Feilinformasjonen kommer fra «The John Coltrane Reference» som lister at «Njårdhallen, Oslo, Norway (or possibly Gothenburg [Göteborg], Sweden), forfatterne siterer tidsskriftet Jazzpodium (mars 1960, side 60). /johan
ravi gutt
Hvor var Miles 23 mars 1960 ?
I denne boksen står det ikke noe om at Miles var i Norge på denne turen. Han var i Stockholm 22 mars og i København den 24 mars. Jeg har en bok der det står at han spilte i Oslo i «Njardhallen» den 23. mars. På nettet står det på en liste over Miles`konserter at han den 23 mars enten spilte i Oslo eller Gøteborg. Jeg har sjekket Dagbladet og Aftenposten i dagene før og etter 23. mars. Men det står ingen ting der om noen konsert i Njårdhallen. Noen som vet hva som er riktig ?