Klart det blir festival! Her kommer 12 nye artister og enda har vi flere på lur, så følg med de neste ukene for flere spennende nyheter.
Merk også at Romsdalsmuseet blir erstattet av Rådhusteltet. Steinar Raknes Stillhouse Band og Valkyrien Allstars flyttes dit, sammen med flere godbiter.
Billetter i salg nå.
LUMEN DRONES
Trioen Lumen Drones høster fantastiske kritikker for sin grensesprengende og stemningsfulle musikk. At de har spilt på Festspillene i Bergen, på Berlin Jazzfest og at i fjor skulle de ha spilt på den avlyste Roskildefestivalen sier noe om at musikken deres appellerer til mange ulike leirer, og langt over landegrensene.
I deres unike verden krysses norsk slåttetradisjon med eksperimentell dronerock. – Trioen tråkker opp nye musikalske stier gjennom det som før har vært tette kratt, og når man hører resultatet vil man tro at disse stiene har vært der i uminnelige tider.
Lumen Drones består av Nils Økland på feler, Per Steinar Lie på gitar og Ørjan Haaland på trommer. De to sistnevnte har i flere tiår spilt sammen i band som viktige band som Undergrünnen og The Low Frequency in Stereo. Fornyer og hardingfelemester Nils Økland har vært musikalsk aktiv i en mannsalder, og kan se tilbake på en lang listeprosjekter og plater med artister som Bjørnar Andresen, Løver og Tigre, Arild Andersen, Christian Wallumrød, Kari Bremnes, Alf Cranner, Åsne Valland Nordli og Tord Gustavsen. Debutalbumet til trioen ble produsert av legenden Manfred Eicher og utgitt av det tyske prestisjeselskapet ECM. Da de i 2019 slapp sitt etterlengtede andre album på HUBRO trillet Aftenposten en sekser på terningen og skrev: «Lumen Drones setter en helt ny standard».
Storyville torsdag 22. juli kl 22.00
LILJA (bildet)
Oddrun Lilja, kjent som gitarist i Bugge Wesseltofts «New Conception of Jazz», Frode Haltlis «Avant folk» og «Moksha», er kommet med sin debutplate i eget navn: «LILJA: Marble». Albumet fikk terningkast 6 i Dagsavisen, og var listen over årets beste norske album i Klassekampens musikkmagasin i 2020. Plata ble også nominert til årets utgivelse i Subjekt, som hevder at «Marble» er et album som vil bli stående i norsk jazzhistorie. Musikken er inspirert av reiser hvor Oddrun Lilja har samarbeidet med lokale tradisjonsmusikere fra hele verden. På reisene har Lilja blant annet spilt med ragamusikere i India, gnawamusikere i Marokko, sirkusartister i Etiopia og palestinere i en flyktningeleir i Libanon. Med inspirasjon fra disse møtene har hun komponert ny musikk, hvor låtene bærer navn etter ti av byene hun har besøkt.
Med sitt enestående band tar LILJA med publikum hjem til verden!
Oddrun Lilja – gitar og vokal, Beate Lech – hovedvokal, Jo Skaansar – bass og vokal
Bafana Nhlapo – vokal og perkusjon, Jakop Janssønn – slagverk
Teateret Vårt onsdag 21. juli kl 14.00
LAURITZ SKEIDSVOLL – Quite a View
Sparebank 1 SMNs jazztalentpris gikk i fjor til brødrene Isach og Lauritz Skeidsvoll fra den lille bygda Kleive i Molde kommune. I barndommen spilte de i samme band, men etter videregående dro Lauritz til Oslo og Isach til Bergen for å studere musikk.
I 2019 etablerte Lauritz bandet Quite a View. Det er det første prosjektet der han skriver og spiller sine egne komposisjoner. Til å framføre dette har Skeidsvoll plukket ut det han beskriver som fem fantastiske musikere – alle med sin særegne kunstneriske stemme. Musikken henter mye inspirasjon fra filmmusikkens verden, og komponister som Thomas Newman, det islandske bandet ADHD og Ola Kvernberg. I komposisjonsprosessen har Lauritz vært bevisst sin lidenskap for livet under havoverflaten; dyreliv, farger og landskaper, og prøver å gjenskape stemningene han får ved å se og studere dette. Han har alltid vært fascinert av livet i havet, og er opptatt av tilstanden for dyr, planter og andre organismer som lever der.
I musikken Lauritz har spesialskrevet for denne konserten på Moldejazz’ åpningsdag møtes meditative droner og mektige, uttrykksfulle melodier i åpne og klangfulle landskap.
Storyville mandag 19. juli kl. 22.00
ISACH SKEIDSVOLL – General Post Office
Sparebank 1 SMNs jazztalentpris gikk i fjor til brødrene Isach og Lauritz Skeidsvoll fra den lille bygda Kleive i Molde kommune. I barndommen spilte de i samme band, men etter videregående dro Lauritz til Oslo og Isach til Bergen for å studere musikk. I Bergen ble Isach raskt en ung mann som ble lagt merke til. Grieg-akademistudenten ble fort aktiv i mange ulike grupper i byens pulserende unge jazzmiljø.
Blant gruppene som vakte mest oppmerksomhet er kvartetten General Post Office, et band som beskrives å forene inspirasjon fra blues til frijazz i et helt eget konsept. Inspirasjon fra frijazzhelter som Cecil Taylor, Albert Ayler, Art Ensemble of Chicago har GPO felles med andre band. Mer uvanlig er at former, melodier og energi fra gamle bluesstjerner som Howlin’ Wolf, Muddy Waters og Robert Johnson settes inn i en slik kontekst, der de kan dekonstrueres på stedet når musikerne følge egne impulser. Bandet ble startet i 2017 da Isach begynte på Griegakademiet, og har spilt på festivaler i Skottland, Estland i tillegg til klubber og festivaler i Norge. I løpet av denne tiden har musikerne utviklet en solid gruppeidentitet med forståelse og trygghet, hvor friheten til å kunne snu og vende på idéer og overraske både bandkolleger og publikum er et viktig element. General Post Office er en demokratisk kvartett der det er viktig at alle får utrykke seg fullt og helt – oftest gjennom Skeidsvolls komposisjoner, som bandet arrangerer sammen.
Storyville mandag 19. juli kl. 16.00
MARIUS NESET – Solo
De siste åra har Marius Neset framstått som Norges ledende eksportør av mesterlige saxofontoner, med enorm internasjonal suksess, i samspill med både landsmenn og en lang rekke utenlandske musikere og ensembler. Med stengte grenser og annen fandenskap befant Neset seg plutselig ganske alene med instrumentet sitt. Dette er noe av bakgrunnen for at han gjorde et album med solosaxofon, som fikk publikum å gå av skaftet og konsertarrangører til å kaste seg over telefonen.
Terje Mosnes skriver om soloalbumet «New Dawn» at det virker som «Neset kan få instrumentet til å gjøre alt, muligens bortsett fra å støvsuge tepper, uten at denne tekniske bravadoen får stille seg i veien for innholdet i tonefortellingen. Av og til virker det fullstendig usannsynlig at Neset virkelig kan spille både basskomp og lyse fraser simultant uten å benytte påleggsteknikk». Mosnes avslutter anmeldelsen med at dette rett og slett er en åpenbaring av musikalsk henvendelse. Adrian Pallant I APReview er like heftig begeistret når han skriver at Neset “solo celebrates those extraordinary (dare it be said, unique) capabilities which naturally, over time, have been developed and honed into the bewildering wonder heard across these nine self-composed tracks. It’s an engaging display of melodic, rhythmic and chordal prowess»
Marius Neset har gjort noen få festivaljobber med dette konseptet, og mottagelsen har vært nærmest ekstatisk. Neste konsert ut er altså Moldejazz, der det sikkert blir rift om et koronaredusert antall plasser i salen.
Teatret Vårt torsdag 22. juli kl 14.00
ARNE TORVIK TRIO
Moldejazz har i alle år løftet det lokale musikklivet, men det lokale musikklivet løfter også festivalen. Pianist Arne Torvik fra Skåla har lenge vært essensielt viktig i musikkmiljøet i byen vår, men er samtidig et navn som gjør seg gjeldende på den internasjonale scenen. Så langt har han to kritikerroste plater bak seg med trioen bestående av bassist Bjørnar Kaldefoss Tveite og den fantasifulle trommeslageren Øystein Aarnes Vik. Om årets ferske utgivelse «Nortwestern Songs» skrev det Canadiske tidsskriftet Textura: «Spillet hans gjennom hele dette tilfredsstillende albumet kan hverken beskrives som hard bop eller tradisjonell swing. Dissonerende eller kaotisk er det heller ikke. «Nortwestern Songs» er, enkelt sagt, alt annet enn kjølig.»
Det er nemlig en egen varme som strømmer ut av Torviks musikk og trioens musisering. Dette er tilgjengelig pianotriojazz, med en tydelig lyrisk åre og sterk formidlingsglede.
Teateret Vårt fredag 23. juli kl 14.00
YTRE SULØENS JASS-ENSEMBLE MED GJESTER
New Orleansmusikken og tradjazzen har vært en viktig rød tråd i Moldejazz helt siden oppstarten for 60 år siden. I snart 50 år har Ytre Suløens jassensemble vært et av landets viktigste band i sjangeren. Det er derfor nærmest en selvfølge at vi presenterer bandet i festivalens jubileumsår. Bandet ble startet hjemme i stua til Einar Aarø i Langevåg 1973. Allerede året etterpå, i 1974, ble de booket til Moldejazz for første gang, noe som i sin tur førte til at den første plateinnspillingen ble gjort på høstparten samme år. I fjor pensjonerte Aarø seg fra bandet, etter 47 år. En lang rekke viktige norske jazzutøvere har vært innom bandet i årenes løp. Bandet har løftet dem og de har løftet bandet, som alltid har holdt skyhøy kvalitet. Vokalist Tricia Boutté topper laget, når bandet og gjester igjen opptrer på Moldejazz i år. Det blir garantert stor stemning, og gjensynsglede mellom band og publikum.
Molde Domkirke onsdag 21. juli kl 21.30
FRODE HALTLI AVANT FOLK
Gjør deg klar for et spellemannslag helt utenom det vanlige! Frode Haltlis prosjekt «Avant Folk» er et kollektiv av improviserende solister på tvers av generasjoner og sjangre. Prosjektet er en videreføring av Haltlis arbeid et sted midt i det hellige triangelet jazz, samtidsmusikk og folkemusikk. Avant Folk rommer en håndplukket gjeng med kreative musikere fra band som Trondheim Jazzorkester, Supersilent, Moskus, Völvur, Efterklang, Lilja og Poing. Her strømmer musikken uvanlig fritt, og ingen konserter blir like.
Akkordeonisten Frode Haltli ble et verdensnavn gjennom samarbeidet med Trygve Seim og en serie utgivelser på ECM. Haltli har bakgrunn fra samtidsmusikken, men improviserer og musiserer seg sømløst mellom mange tenkelige og utenkelige musikkuttrykk. Han har fått en så lang rekke priser og utmerkelser, at det er lett å forestille seg at selv den mest solide peishylle kan risikere å bukke under av vekten alene.
Avant Folk har siden debuten i februar 2017 blitt et ettertraktet band, og har spilt på festivaler i inn- og utland. Debutplata ble utgitt på Hubro i 2018 og mottok strålende kritikker, Audun Vinger konkluderte i Dagens Næringsliv med at dette «(…) Det er en knockout, på emosjonelt og tankemessig plan.» Oppfølgeren ‘Avant Folk II’ kom i mars 2021, og kritikkene var igjen overveldende. Morgenbladets anmelder skrev at «resultatet er (nok en gang) slående. Musikken som snekrer sin egen hylle å sitte på, der det gamle møter det nye, i en snurrig, men du så vakker miks av sjangre og uttrykk.»
Molde Domkirke fredag 23. juli kl. 21.30
Artister til Alexandraparken
Vi har alt sluppet både Hedda Mae og TORA til parken og her kommer et lite knippe til. Som vi gleder oss til endelig å ha konserter utendørs igjen!
SONDRE LERCHE SOLO – Onsdag 21. juli kl 23.00
Det er lett å konkludere med at Sondre Lerche gikk ut som vinneren av musikkåret 2020. For mange ble det et år der pandemien kastet faretruende skygger, men for Lerche ble det til et toppår, både kunstnerisk og når det gjelder aktivitetsnivå. I juni gav han ut «Patience», som ble nominert til tre Spellemannpriser og som de fleste enes om at er hans klart sterkeste utgivelse så langt. «Etter å ha gjort 140 konserter med det intense liveshowet vi lagde til Pleasure-turnéen, hadde jeg et behov for å roe ned det meste i livet mitt.» sier han selv. «Jeg hadde et behov for å lage lindrende musikk».
Han skulle ha spilt en lang rekke konserter i USA på høsten, og vært et av hovednavnene på den største scenen på Øyafestivalen. Alt ble naturligvis avlyst, men Lerche hvilte ikke et sekund i 2020 og nådde allikevel ut til et uvanlig stort publikum. Strømmekonserten hans på «Brakkesyke» ble sett av 87000 mennesker og samlet inn 130 000 kroner til Leger Uten Grenser. Han gjorde en magisk konsert med KORK for NRK, og spilt gåsehudfremkallende intimkonserter i Emmanuel Vigelands Maousoleum. Etterpå fulgte en festivalsommer som på tross av alle avlysninger ble pepret med små og større konserter i alle kriker og kroker i landet. 2020 ble med andre ord året Lerche fant sin «indre Jan Eggum», og kjørte land og strand rundt for intense, underholdende og bevegende møter med publikum på de scenen som var åpne.
Utenom å være en eminent låtskriver, arrangør og tekstforfatter, er Lerche rå på å få med seg og engasjere sitt publikum. Vi gleder oss derfor stort til Lerche inntar Alexandraparken med sitt velsmurte og energiske enmannsshow.
HANNAH STORM – Onsdag 21. juli kl 21.00
Strømmen av norske poptalenter er gudskjelov fortsatt veldig stri, og her kommer et talent som er så ferskt at det fortsatt flytter fritt rundt i støpeskjeen! Hannah Storm (22) er inspirert av artister som Amy Winehouse, Susanne Sundfør og Adele – men også eldre artister som Frank Sinatra og The Beatles, som hun har vokst opp med å høre på. Storm kommer fra Oslo, men er nå bosatt i Bergen der hun jobber med produsenter og låtskrivere som Matias Tellez (Young Dreams, Girl In Red mf), Odd Martin Skålnes (AURORA, Sigrid mf) & Sondre Lerche. Disse samarbeidene har resultert i en magisk bukett med låter som slippes høsten 2021. Det er bare å glede seg til du kan si: jeg hørte henne på Moldejazz før de første låtene ble sluppet!
RED HOT – Mandag 19. og tirsdag 20. juli kl 23.00
Red Hot er fortsatt Romsdalens ubestridt mest hardtsvingende og funky band, og i år vender de tilbake til Alexandraparken. 11-mannsbandet Red Hot med stjernevokalist Knut Marius Djupvik i front, har i en årrekke skrudd temperaturen i Alexandraparken et par knepp over kokepunktet med sine forrykende konserter. Hvem kan motstå et vanntett komp, en dynamisk og eksplosiv blåserekke toppet av en krutt-tønne av en vokalist? Gruppen, med røtter tilbake til Molde Videregående Skole, leverer alltid varene og serverer perfekt grillet R&B, rockabilly og funk som virkelig smaker av fugl.
OGRAS – Mandag 19. og tirsdag 20. juli kl 21.00
Etter et år med mye sofasliting, stillesitting og innadvendt stemning trenger vi følelsen av fellesskap, fest og eufori. Bandet Ogras fra Rauma er så utadvendte og energiske at du føler du hopper og danser i takt med musikken, selv om du fortsatt sitter i en stol med én meter avstand til nærmeste medmenneske. Deres medrivende musikalske berg- og dalbane fører oss over balkanske vidder, inn i støvete sirkustelt, over irske enger og munner ut i en heidundrende fest. «Ogras tente i Alexandraparken» skrev Romsdals Budstikke etter konserten i 2019. Etter mange forespørsler vender de nå tilbake. Vi trenger lykkerusen Ogras kan gi oss, og vi trenger den nå!
(Pressemelding fra Moldejazz.no)
Foto: Anne Valeur