Den nederlandske klarinettisten og saksofonisten Ab Baars, har de senere årene markert seg som en av de mest interessante stemmene innenfor den frie jazzen i Europa, bl.a. i Instant Composers Pool og i samarbeid med Ib Henneman i en rekke prosjekter både som duo og sammen med andre. Her møter vi han derimot sammen med hans faste trio, som består av bassisten Wilbert de Joode og trommeslageren Martin Van Duynhoven, pluss de tre gjestene, vokalisten Fay Victor, som opprinnelig kommer fra Nederland, men som har bosatt seg i New York, franskhornisten Vincent Chancey og Anneke Brassinga som resiterer.
Vi får 11 komposisjoner gjort av Baars, men jeg har en mistanke om at mye av det er fritt improvisert. Baars har mer lagt grunnlaget, og så lar han de andre musikerne gjøre hva de vil med det.
Alle «komposisjonene» er inspirert av dikt skrevet av poeter som Robert Creeley, Weldon Kees, Charles Bukowski, Emily Dickenson osv. men musikken står helt for seg selv. Fay Victor bidrar med til dels ordløs sang, og er mye mer fri i sitt uttrykk her, enn hva jeg kan huske å ha hørt henne tidligere.
Det er blitt en fin, fri innspilling, hvor musikerne skaper mye av musikken der og da. Ab Baars er en kreativ sjel, og selv om hans hovedinstrument er klarinett, synes jeg det fungerer godt også på tenorsaksofonen og det japanske blåseinstrumentet shakushachi. Wilbert De Joode følger Baars hele veien med tett og fint bass-spill, mens Van Duynhoven ligger bak det hele med den fulle og hele kontroll.
Slik fritt improvisert musikk kan av og til bli ganske kjedelig å høre på plate, det er på konsert man skal høre slik musikk, men her synes jeg det fungerer meget bra. Musikken er intrikat, morsom og vital, og Ab Baars viser seg fram som en musiker som skriver fine komposisjoner, og som klarer å få andre musikere til å leve seg inn i.
Jan Granlie
Ab Baars (cl, ts, shakushachi), Wilbert De Joode (b), Martin Van Duynhoven (dr), Fay Victor (voc), Vincent Chancey (frh), Ann Brassinga (voc)