Helge Lien Trio har etterhvert nesten befestet seg som en merkevare i den skandinaviske (i alle fall den norske) jazzen. Gjennom en rekke innspillinger har han og hans trio gjort en flere flotte innspillinger, som vel egentlig toppet seg med innspillingen «Hello Troll» i 2008. Hans seneste innspilling med trioen var «Badgers and other beings» som også ble svært godt mottatt i pressen og hos lytterne.
I tillegg til å føre den skandinaviske pianotrio-tradisjonen fra Jan Johansson, e.s.t. og Tord Gustavsen videre, har han også gjort andre prosjekter, bl.a. med trioen Tri O’Trang, duoen HERO (med saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm), duo med vokalisten Live Maria Roggen, prosjektet «Memnon» med vokalisten Ruth Wilhelmine Meyer, den fantastiske «Lyden av Prøysen» med bassisten Sigurd Hole, «Stein til sten» med skuespilleren Anne Marit Jacobsen og Sigurd Hole, og solopianoalbum som (den seneste) «Kattenslager» fra 2012.
På «Bridges» samarbeider trioen med den polske fiolinisten Adam Baldych, og igjen får vi et nytt lydbilde fra Lien og hans medmusikanter.
I motsetning til hans trioinnspillinger, er dette mye mer «klassisk» og folkemusikalsk orientert, og med (overraskende) klare, nordiske klangbilder. Baldych spiller fiolin som skulle han komme fra ei norsk bygd et godt stykke fra folk.
Mesteparten av musikken er komponert av Baldych, med unntak av tittelsporet, som han har gjort sammen med Lien, og sistesporet, «Teardrops», som originalt er gjort av Massive Attack.
Baldyck er uten tvil en svært dyktig fiolinist, som jeg har full forståelse for at Lien og hans trio gjerne vil samarbeide med. Han er teknisk nesten fullkommen, slik det høres ut her, og hans foredrag er utmerket. Likevel synes jeg det blir ett eller annet kunstig med det hele. Kanskje fordi musikken ligger så tett opp mot den norske folkemusikken, uten helt å «treffe blink»? Jeg vet ikke, men det er noe som skurrer. Det blir litt «Play Along With» hvor den eminente trioen har lagt sitt grunnlag først, og så legger Baldyck seg over i etterkant.
Men trioen med Liens piano, Frode Berg på bass og Per Oddvar Johansen på trommer, er det ingenting å utsette på. De samarbeider slik de skal og det fungerer perfekt.
Kanskje bør denne konstellasjonen jobbe mye mer sammen framover, slik at de blir godt kjent med hverandre, både personlig og musikalsk. Så kan de igjen gå i studio, og levere noe som er mer personlig og sammensveiset enn det vi får servert på «Bridges».
I tillegg synes jeg (nok engang) at lydbildet til ACT blir for dårlig. Riktignok er lydbildet åpent og delikat, men det blir ofte ett eller annet som demper det vitale på ACTs utgivelser (jfr. Marius Nessets innspilling med Trondheim Jazzorkester). Dessverre!
Men lytt til platen. Det er mange fine enkeltpartier å glede seg over, men helhetlig synes jeg det blir litt «fesent».
Jan Granlie
Adam Balych (vio), Helge Lien (p), Frode Berg (b), Per Oddvar Johansen (dr)