Dette prosjektet kom i stand etter at Takase og Paul hadde funnet ut at de hadde en felles fascinasjon for forfatteren Thomas Mann. Musikken er i hovedsak nedskrevet på forhånd, men inneholder også partier med improvisasjon. I tillegg gjør de sine versjoner av Mozarts «Menuett, kv1, G-dur» og Johan Senbastian Bachs «Partita Nr.3, BWV 1006, G-dur».
Aki Takase kjenner vi gjennom flere interessante, og ikke minst, morsomme prosjekter. Hun kommer opprinnelig fra Japan, men har de senere årene vært bosatt i Tyskland. Fra samarbeidet med den portugisiske vokalisten Maria Joao (og Niels-Henning Ørsted Pedersen), med «gemalen» Alexander von Schlippenbach og med bl.a. Eugene Chadbourne, Han Bennink, Evan Parker, Paul Lovens og Fred Frith, for å nevne noen få.
Hun er i utgangspunktet en litt tradisjonell jazzpianist, på den måten at hun kan hele historien, og bruker den for alt den er verdt, ikke minst humoristisk. Hun blander jazzhistorien med fritt improviserte løp og vendinger, og hun er spesielt kjent for sitt «hurtigløp» over tangentene.
Ayumi Paul er utdannet klassisk fiolinist, som for det meste jobber innenfor den moderne delen av den klassiske musikken. Hun er født og oppvokst i Tyskland, og har de senere årene spilt med de fremste moderne, klassiske ensemblene i Europa.
Å møte disse to, temmelig forskjellige musikerne, sammen er interessant. Takase, som hele tiden nesten må holde igjen for at ikke galskapen og friheten skal ta overhånd, og Paul som med stoisk ro fører Takase gjennom de mer eller mindre klassiske komposisjonene. Og hun lykkes nesten hele veien. Men innimellom klarer ikke Takase å styre seg, og bryter ut i heftig jazz.
18 stykker, hvor de fleste er skrevet av Takase, en Mozart, en av Bach og noen de har gjort sammen. Og det er kanskje de de har gjort sammen som blir mest interessante sett fra en jazzinteresserts ståsted. Det er her Takase «tar av», og Paul har nok med å holde følge.
Men som helhet er dette blitt en svært interessant innspilling. Et godt stykke unna det vi er vant til å høre fra Takase, men absolutt verdt å låne øre til.
Jan Granlie
Aki Takase (p), Ayumi Paul (vio)