Den norske duoen Albatrosh ble etablert I 2006, og består av saksofonisten André Roligheten og pianisten Eyolf Dahle. De er vokst opp sammen, og har utviklet musikk nesten gjennom hele livet.
Tidligere har de utgitt platene «Seagull Island» (2009) og «Yonkers» (2011) som duo, og «Mystery Orchestra» med cellisten Lena Genager og franskhornisten Hild Sofie Tafjord (2010) og «Three House» med Trondheim Jazzorkester (2014).
På «Night Owl» synes jeg de to musikerne har utviklet seg en hel del siden de forrige innspillingene. Spillet har muligens blitt enda mer intrikat, de to har vokst som musikere og hele «anslaget» er enda mer interessant enn tidligere.
Det hele starter med «Duvet Day», en fin introduksjon til hva som venter oss. Allerede her er begges spill i en ny klasse.
Det fortsetter med «The Sheriff», som innledes med noe jeg nesten kunne veddet på var en Jarrett-vamp, før det tas ned og vi får en vakker og lyrisk sak.
Så følger «Nut Job», nok en intrikat, og sikkert en vanskelig låt å spille, men som gir et godt bilde på hva Albatrosh står for i dag.
Og slik fortsetter det gjennom åtte låter. Eller å kalle det låter er kanskje litt feil, for her er det komposisjoner som fremføres. Her er alt planlagt nøye før man har gått i studio, noe som også gjør innspillingen helhetlig og variert.
Musikken befinner seg klart innenfor jazzen, men avstanden til samtidsmusikken er svært kort.
Dette er utvilsomt to musikere som kjenner hverandres tankemønstre svært godt. Alt fremføres presist og flott, og de to musikerne er glitrende teknikere på hvert sitt instrument. En flott innspilling som bør kunne nå ut til mange. Favoritt? Den nydelige balladen «Early Bird».
Jan Granlie
André Roligheten (s, cl), Eyolf Dahle (p)