Med James Joyce-sitatet «Evening Will Find You» fra Ulysses, som tittel, skaper den amerikanske altsaksofonisten Alex LoRe visse forventninger om sin nye plate. Og heldigvis er platen adskillig lettere å komme seg gjennom enn Joyces berømte bokverk.
Alex LoRe har de senere årene vært en av de mest etterspurte altsaksofonistene og komponistene på New Yorks musikkscene. Med en oppvekst innenfor den klassiske musikken og med mentorer som Lee Konitz, George Garzone og Bunky Green, reflekterer LoRes spill og komposisjoner på «et mylder av påvirkninger som spenner fra det europeiske klassiske repertoaret til dagens mest innflytelsesrike artister innen både jazz- og populærmusikk», som det står i presseskrivet.
Han har spilt på de viktige scenene og i New York, og er ofte å høre på scener som Smalls Jazz Club, Dizzy’s Club Coca Cola (for et håpløst navn!), The Jazz Gallery og Jazz Standard både som leder for egne band og som sidemann.Han er medlem av saksofonisten Lucas Pinos «No Net Nonet», som har hatt månedlige engasjementer på Smalls Jazz Club i New York City i mer seks år.Han var også med å starte «This, Now», et 11-musikeres kammerensemble som streber etter å integrere gjennomkomponert musikk ytterligere med jazzens improvisatoriske natur.
Han har gitt ut tre album – Dream House (2014) og More Figs and Blue Things (2016) på saksofonisten Greg Osbys plateselskap, Inner Circle Music, og Karol (2019) på Challenge Records. Alle tre albumene har fått gode anmeldelser i blant annet The New York Times, Down Beat og Jazzwise.
På sitt nye album samarbeider han med pianisten Glenn Zalenski, bassisten Desmond White og trommeslageren Allan Mednard, og platen er innspilt i Bunker Studios i Brooklyn, hvor han også bor, den 17. desember 2021.
Alle de 10 komposisjonene er laget av LoRe, og de starter med «Stripes», og vi hører raskt at dette er en kvartett som passer perfekt inn på de fleste jazzklubbene i «The Big Apple». LoRe har en fin teknikk og tone i altsaksofonen, og musikken er moderne, men ikke fri, slik vi definerer begrepet. Dette er velorganisert jazz, hvor fire dyktige musikere møtes og spiller saksofonistens komposisjoner med stor overbevisning og innsats. De 10 komposisjonene varierer fint i temperatur og lynne, og LoRe fører hele veien de andre musikerne gjennom noen nydelige ballader og mer up-tempolåter, som alle er ytterst behagelige å følge.
I mange tilfeller føler jeg at slike innspillinger lett blir litt for mye «en vanlig dag på jobben» for musikerne. Det blir veldig lett at det hele blir rutine, og man får ikke de helt store musikalske opplevelsene som lytter. Men det synes jeg ikke er tilfellet her. Her møter vi fire musikere som forstår hverandre, og som avleverer fin og behagelig, og ikke minst, musikk som svinger. Man legger merke til det energiske trommespillet til Mednard, som hele veien er på plass med gode spark og dytt til de andre musikerne, og Zalenskis pianospill går fint inn i tradisjonen, mens Whites bass-spill er akkurat slik det skal være i en slik sammenheng. Men det er kapellmesteren og bandlederen vi mest av alt merker oss. Hans teknisk fine spill og relativt spennende komposisjoner, gjør dette til en ytterst hyggelig musikalsk opplevelse.
Jan Granlie
Alex LoRe (as), Glenn Xalenski (p), Desmond White (b), Allan Mednard (dr)