Saksofonisten André Roligheten kommer fra Skien, sørvest for Oslo, og sammen med pianisten Eyolf Dale sto han for alvor fram i det norske jazzlandskapet med duoen Albatrosh. Dette samarbeidet har til nå resultert i fire plateinnspillinger, «Seagull» (Inner Ear, 2009), «Mystery Orchestra with Grenager & Tafjord» (Inner Ear), «Yonkers» (Rune Grammofon) og «Night Owl» (Rune Grammofon). I tillegg har han vært med på flere innspillinger med Team Hegdal, Friends & Neighbors, Machina, og deres strålende utgivelse «So Much For Dancing» (Øra Fonogram), Trondheim Jazz Orchestra, Motorpsycho & Ståle Stoløkken, Hanne Kolstø og Gard Nilssen’s Acoustic Unity, som nå er ute med sin trippelutgivelse «Live in Europe» (Clean Feed), som vi vil komme tilbake til om få dager.
Hans solodebut på Clean Feed, fortoner seg noe annerledes enn det vi har vært vant til å høre fra Roligheten de senere årene. Besetningen er annerledes, med Adrian Løseth Waade på fiolin, Jon Rune Strøm på bass og Erik Nylander på trommer, og komposisjonene, som med unntak av Ornette Colemans «Kathleen Gray», alle er skrevet av Roligheten.
Men selv om dette låter annerledes enn det vi en vant til fra den gode saksofonisten, så viser han på denne platen sin store kjærlighet til Ornette Colemans musikk. Hele herligheten er som en hyllest til salige Ornette, og fra første tone i åpningssporet, «Bratsberg Boogie» til avslutningen med «Kathleen Gray» ligger Coleman å lurer i bakgrunnen.
Men det blir ingen kopi av Ornette. Det er hele veien de fire musikerne som gjør sine ting, men med den salige amerikaneren i bakhodet. Fraseringene, låtoppbyggingen, improvisasjonene og tilnærmingene er i Ornette-landskapet Men både komposisjoner og de fire musikerne er originale og spennende, og det er vel bare å fastslå at Adrian Løseth Waade er en bedre fiolinist enn Ornette noen gang var.
De åtte låtene er varierte, å flere av dem swinger storslagent, som for eksempel tredjesporet, «Telemark Tango», hvor Løseth Waade virkelig får utfolde seg med spennende fiolinspill. Mens fjerdesporet, den vakre balladen «Syvsover» plasserer bandet blant de mest spennende, nyere balladetolkere.
Jon Rune Strøms bass-spill har en tyngde som er med på å løfte bandlyden, Han leverer solid ensemblespill og noen strålende solier, og Nylanders trommespill er mer levende enn jeg kan huske å ha hørt fra han på lang tid. Og over det hele briljerer Roligheten både på tenorsaksofon, bassklarinett, og kanskje særlig, på sopransaksofon.
«Homegrown» er blitt en strålende innspilling, og en vel gjennomført debut for den gode saksofonisten og hans venner på Clean Feed.
Jan Granlie
André Roligheten (ts, ss bcl), Adrian Løseth Waade (vio), Jon Rune Strøm (b), Erik Nylander (dr, perc)