Den drøyt 40 år gamle, cubanske pianisten og bratsjisten Aruán Ortiz har de senere årene vært bosatt i Brooklyn, New York. De senere årene har han jobbet mye som komponist, både for diverse jazzensembler, dansekompanier, kammerorkestre og spillefilmer. Hans fokus har lenge vært påvirket av moderne klassisk musikk, cubanske haitian rytmer og avant gardejazz, og han jobber konsekvent med å bryte stilistiske musikalske grenser. Han er blitt betegnet som den siste cubanske «wonderboy» som har ankommet USA, og en av de mest allsidige og spennende pianistene i sin generasjon.
På «Hidden Voices» samarbeider han med bassisten Eric Revis og trommeslageren Gerald Clever, to av de mest fremgangsrike improvisatørene i New York om dagen.
Alle låtene er skrevet av Ortiz, med unntak av andresporet, som er et slags potpuri over Ornette Colemans «Open & Close» og «The Sphinx».
Det er ingen tvil om at Ortiz er en glimrende pianist. Han har teknikken fullstendig inne, og hans improvisasjoner ligger et godt stykke fra det vi er vant til å høre fra musikere fra Cuba. Det er tydelig at Ortiz har lært mye i de årene han har vært bosatt i USA og i Brooklyn, for det er, hele veien, typisk musikk fra den nye «Brooklun-bølgen» vi får servert.
Og sammen med Cleaver og Revis, kan det jo nesten ikke gå galt, for et bedre «komp» eller medspillere innenfor den moderne improvisasjonsmusikken kan man nesten ikke få.
Nå er jo Cuba kjent for å dyrke fram dyktige pianister, men for det meste har det vært heftige teknikere som har spilt fortere og heftigere enn de fleste. Så er ikke tilfelle med Ortiz. Han er en dyktig tekniker, men han er så mye mer. I motsetning til en del andre landsmenn, så er det mye mer enn en show off det han gjør bak pianoet.
Han skriver fine komposisjoner, som har mye av den cubanske musikken i seg, men som samtidig ligger godt innenfor den improvisasjonsmusikken vi i en del år har fått fra band fra Brooklyn.
Hans tolkninger av Ornette Coleman er strålende, og det er spennende å høre han inkorporere sine cubanske musikalske tradisjoner inn i Colemans kjente låter. I tillegg skriver han spennende og interessante komposisjoner som både er originale og glade (hvis man kan si det).
Revis og Cleaver følger han hele veien til døra med lydhørt og flott spill, og det hele blir en enhet som fungerer fint.
«Hidden Voices» er rett og slett blitt en spennende og interessant plate, som gir et helt nytt bilde på musikere fra Cuba, som i det rette selskap lager strålende musikk.
Jan Granlie
Aruán Ortiz (p), Eric Revis (b), Gerald Cleaver (dr)