Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

BEGER / TAUBENFELD / HAZAN / DRAKE

«Cosmic Waves»
NOBUSINESS, NBCD 167

Albert Beger (født 1959) er en saksofonist, fløytist og en akademilektor fra Israel. Han oppholder seg, for det meste, innenfor post-bop, hard-bop, free-jazz og avantgarde musikk. Saksofonisten og saksofonisten Ziv Taubenfeld og bassisten Shay Hazan kommer også fra Israel, mens trommeslageren Hamid Drake kommer fra Chicago, og er en av de ledende trommeslagerne innenfor den nyere jazzen i dag.

Her får vi opptak fra to konserter i Israel, den 8. og 10. juli 2023, altså før Israel og Hamas gikk i «tottene på hverandre» og den fatale krigen mellom Israel og Palestina virkelig skjøt fart, og har utviklet seg til et folkemord på palestinerne i Gaza.

At man kan lese seg til at Beger oppholder seg mest innenfor post-bop og hard-bop, er ikke helt enkelt å høre når de fire «drar av gårde» med åpningssporet «A Question of Universality». For dette er avant garde-jazz av beste merke, med utmerket klarinettspill fra Taubenfeld og ytterst pågående trommespill fra Drake over Hazans drivende bass-spill. Beger kommer inn, og vi får en flott «duell» mellom tenorsaksofon og bassklarinett.

Og herfra og ut er dette en fin og kreativ plate som etter hvert beveger seg fint innenfor både det avantgardiske og hard-bopen.

De fire låtene varierer fint i stemning, men landskapet i musikken ligger gpdt innenfor det fritt improviserende. Innimellom synes jeg de beveger seg litt i nærheten av folkemusikkuttrykkene fra Midt-Østen, og med Drake som heftig pådriver på «bakerste» rad, blir dette en fin utgivelse.

Jeg vet ikke hvor de tre israelske musikerne står politisk, men hadde de vært tilhengere av ledelsen i Israel, så hadde neppe plateselskapet eller Hamid Drake godtatt utgivelsen av platen. Så vi forventer nesten at alle tre er kraftige motstandere av krigen Israel nå driver mot Palestina.

For dette er frigjøringsmusikk, hvor det ikke er plass til «krigførende parter». Med de to blåserne i en tradisjon etter John Coltrane, Eric Dolphy, Albert Ayler og alle de andre «tøffingene» fra 1960- og 70-tallet, og med et «komp» som driver musikken fremover på en utmerket måte, er det bare er for blåserne å legge seg på toppen og «leke» seg i et duolandskap hvor de utfyller hverandre på en utmerket måte.

Innimellom legger de inn inn fraser fra post-bopen, som gjør at musikken blir gjenkjennbar. Hør bare på andresporet «Into the Horizon», hvor det velkjente temaet fra Art Ensemble of Chicagos «Odwalla The Theme» blir liggende som et grunnlag for improvisasjonene.

I tredjesporet «The Steamer» får vi en fin bass-solo, før bassklarinetten kommer inn og avleverer en strålende og fri improvisasjon som Drake henger seg på, slik vi kjenner han fra samarbeid med blant andre William Parker. Og i avslutningen «Astral Vosit», også med bass-intro, denne gangen med bue, får vi en en vakker og (nesten) stillferdig avrunding på en spennende, kreativ og fin plate.

PEACE! NOW!

Jan Granlie

Albert Beger (tenor saxophone, percussion), Ziv Taubenfeld (bass clarinet, percussion), Shay Hazan (guimbri, double bass), Hamid Drake (drums)