På skive

BEN GOLDBERG

«Everything Happens To Be»
BAG PRODUCTION RECORD

Det er muligens en del som kjenner klarinettisten Ben Goldberg fra for eksempel New Klezmer Trio, som utga noen få, men utmerkede plater for en del år siden. Siden den gang har han samarbeidet med John Zorn i hans Masada-prosjekt, med gitaristen Nels Cline, pianisten Kris Davis og trommeslageren Allison Millers Boom Tic Boom. Her på salt peanuts* har vi tidligere anmeldt hans plate «Good Day For Cloud Fishing» (PYROCLASSIC RECORDS), og den anmeldelsen kan du lese HER.

Nå er han ute med en ny sammensetning og ny musikk, og i bandet møter vi tenorsaksofonisten Ellery Eskelin, gitaristen Mary Halvorson, bassisten Michael Formanek og trommeslageren Tomas Fujiwara i nu komposisjoner av Goldberg, pluss William Monks «Abide With Me» som avslutter innspillingen.

Nå man ser hvilke musikere han omgir seg med her, så vet de fleste at vi har med relativt fri, men allikevel relativt komponerte låter, og de starter med den fine «What About», hvor særlig Goldberg og Eskelin vår vist seg fram. Og derfra og ut, er dette en fryd av en plate i det friere landskapet. Goldberg har skrevet noen temaer, som musikerne «drodler» rundt, og hele veien er det fem musikere som tydeligvis trives i hverandres selskap. Og spesielt synes jeg man skal legge merke til Fromaneks utsøkte bass-spill på flere av låtene, Fujiwaras løse, men konstruktive trommespill og, ikke minst, Halvorsons lekne innspill på gitaren, som hele veien er med på å fylle eventuelle hull.

Og med klarinett (i førskjellige størrelser og valører) og tenorsaksofon i front, blir dette nesten som å høre noen eldre plater med John Carter og Bobby Bradford, selv om man ikke har med Bradfords trompet eller kornett i denne sammenhengen.

Goldberg har skrevet fine komposisjoner for musikerne, og når man har lest seg til at han ser på mesteparten av sin musikk som en slags ekspandert utgave av korallene, så forstår man mye mer av hva han vil med musikken. For dette er musikk som like gjerne kunne vært gjort av salige Johan Sebastian Bach, om han hadde vært komponist i dag. Men like mye trekker musikerne tråder tilbake til tidligere jazzgenerasjoner, særlig fordi klarinetten er et så viktig instrument i sammenhengen. Samtidig er musikken ny og nyskapende. Det er mange nåtidige musikere som kan gjenkjennes i det de fremfører og det er ingen tvil om at Ornette Coleman har vært en inspirasjon for Goldberg.

Men aller mest er dette Goldbergs egen musikk, gjort sammen med noen av USAs beste og mest spennende musikere per i dag. Og når de avslutter med salmen «Abide With Me», som Goldberg faktisk første gang hørte med Thelonious Monk da han var barn, så er i alle fall denne skribenten mer enn fornøyd. Og den korte salmen (den varer i 1:10) oppsummerer på mange måter Goldbergs idé om sin komponistgjerning, og fullender et strålende album med noen av mine amerikanske favoritter.

Jan Granlie

Ben Goldberg (cl), Ellery Eskelin (ts), Mary Halvorson (g), Michael Formanek (b), Tomas Fujiwara (dr)

Skriv et svar