Det har kommet en rekke innspillinger med Bill Evans etter hans død i 1980, kun noen få uker etter at han hadde spilt en glimrende triokonsert under Moldejazz.
Innspillingen fra Art D’Lugoff’s Top Of The Gate er gjort den 23. oktober 1968 i Greenwich Village i New York, og i trioen denne kvelden satt bassisten Eddie Gomez (som hadde vært fast bassist i trioen siden 1966) og trommeslageren Marty Morell, som bare hadde spilt i denne konstellasjonen et par uker. Innspillingen er gjort for radio, uten lydprøver eller forhåndssjekking av mikrofonplasseringer. Men radiomannen George Klabin, som skulle ta opp denne konserten, fikk plassert mikrofonene, slik at musikken kommer godt fram, og den sedvanlige støyen fra publikum, som alltid var vanlig på den tiden på klubbene i Greenwich Village, er ikke hørbar.
I starten kan man høre at lyden ikke er helt på plass, men etter at trioen har gjort unna «Emily» og halvparten av «Witchcraft», setter den seg. Selv om man hele veien kan høre at dette er et liveopptak, som det aldri var meningen at skulle utgis på plate. Men midt i bass-soloen på «Witchcraft» skjer det noe med lyden, og det hele bedres betraktelig.
Vi får to CDer med til sammen 17 velkjente komposisjoner fra Bill Evans’ settliste. Samspillet mellom Evans og Gomez er nesten sømløst, og selv om Morell er relativt fersk i bandet, føyer han seg godt inn med løst og ledig spill.
Vi får fine versjoner av «Yesterdays» (en versjon fra hvert av de to settene), «’Round Midnight» (også i to versjoner), «My Funny Valentine», «Alfie», «Autumn Leaves», «Someday My Prince Will Come» og «Here’s That Rainy Day» med flere, og alt er gjort på en strålende måte.
Bill Evans har vært et forbilde for en rekke av dagens unge jazzpianister, og med innspillingen fra Art D’Logoff’s Top Of The Gate, har man fått enda en innspilling å strekke seg etter. Strålende og evigvarende!
Innspillingen foreligger både på CD og LP.
Jan Granlie
Bill Evans (p), Eddie Gomez (b), Marty Morell (dr)