Den svenske saksofonisten Börje Fredriksson, var en av den svenske jazzens største hemeligheter. Han kom fra Eskilstuna, og kom til Stockholm helt på begynnelsen av 60-tallet. Hans idé fra starten var å bli klassisk valthornist, men han hadde lenge vært interessert i jazz, og at han valgte tenorsaksofonen skal det svenske jazzmiljøet være svært takknemlige for.
Platen «Fredriksson Special» er en gjenutgivelse av LPen som kom i 1988, og inneholder 12 låter med Fredriksson i front, med forskjellige besetninger.
Det starter med et kort intervju Carl-Erik Lindgren i «Jazzhörnen» hadde med Fredriksson, før vi får Fredrikssons «Expedition», hvor han spiller sammen med Roland Swensson (tp), Bo Carlsson (p), Björn Alke (b) og Jan Franzén (dr), og allerede her hører vi Fredrikssons spesielle evne til å skrive gode bop-melodier. Dette sporet er hentet fra et radioopptak fra 1961.
Så fortsetter de med Lasse Werners «Fiskefärd», hvor Fredriksson og Bernt Rosengren spiller tenorsaksofon, Swensson (tp), Lasse Werner (p), Göran Pettersson (b) og Bosse Skoglund (dr), i et opptak fra studio i Stockholm 7. september 1960.
Og slik fortsetter det. Vi får Wilbur Hardens «West 42nd Street», Fredrikssons «Blues för Ann-Katrin» og «Summer In Stockholm», Adair og Alfonsos «In The Blue of The Evening», Fredrikssons «Bröllopsvals», «Fredriksson Special» og «Adagio con Espressione», Emil Norlanders «Amanda’s Villa», før de slutter av med «Summer In Stockholm» i et opptak fra studio i Stockholm den 20. januar 1966.
Og hele veien låter dette storveis! Det er ingen tvil om at Fredriksson var et saksofongeni, på samme måte som han skrev fantastisk fine låter, som mer enn gjerne kunne gått inn i standardsettlista.
Og med seg på platene har han noen av de beste, svenske musikerne på den tiden. For eksempel gitaristen Kjell Norlén, som i «West 42nd Street» avleverer en solid, tilbakelent og fin solo, trompeteren Bosse Broberg med kraftig spill, eller en relativt ung Bobo Stenson i opptak fra Gylne Cirkeln den 3. april 1964, hvor de gjør «Blues for Ann-Katrin». Han markerer seg også sterkt på de to avslutningslåtene «Amanda’s Villa» og «Summer In Stockholm».
Med Bosse Broberg (tp), Göran Engdahl (p), Sigge Andersson (b) og Ivan Oscarsson (dr), gjør de fire låter fra det legendariske spillestedet Nalen i Stockholm, mens en låt er fra en konsert på Moderna Museet og en fra en «Schoolways» konsert fra Luleå.
«Fredriksson Special» er et fint oppsamlingsheat med en av Sveriges legendariske saksofonister. Jeg vet at for eksempel saksofonisten Mats Gustafsson har vært svært opptatt av Fredrikssons saksofonspill, uten at man egentlig kan sammenligne de to. Her får vi en bunke be-bop-låter som beviser at det rørte alvorlig på seg i den svenske jazzen på begynnelsen av 60-tallet, og at Börje Fredriksson, som for øvrig døde i 1968, hadde stor betydning. Hans tone i saksofonen ligger tett opp til John Coltrane, kun med det unntaket at Fredrikssons tone er relativt lys. Men som improvisator ligger han tett opp til Coltrane.
I tillegg er hans medmusikanter med på å sparke det hele framover, med storartet spill, selv om opptakene ikke hele veien er av studiokvalitet.
Et must i enhver platesamling (hvis man da ikke er i den heldige situasjon å sitte med original-LPen).
Jan Granlie
Börje Fredriksson (ts), Bernt Rosengren (ts), Bosse Wärmell (ss), Roland Swensson (tp), Bosse Broberg (tp), Gunnar Fors (flhKjell Norlén (g), Bo Carlsson (p), Lasse Werner (p), Bobo Stenson (p), Göran Engdal (p), Björn Alke (b), Göran Pettersson (b), Rolf Olsson (b), Sigge Andersson (b), Ivar Lindell (b), Jan Franzén (dr), Bosse Sloglund (dr), Rupert Clemendore (dr), Ivan Oscarsson (dr), Leif Wennerström (dr)