Bret Higgins er bassist fra Toronto i Canada med bakgrunn innenfor klezmer og world music, hvorav mye Balkan-inspirert. Etter å ha spilt for det meste i bakgrunnen i band som Beyond The Pale og Great Lake Swimmers, stiger han nå frem med sitt eget ensemble, nemlig Bret Higgins’ Atlas Revolt.
Den selvtitulerte debuten er ute på Tzadik, John Zorns langlivede label for alskens kvalitet, men med et klart tyngdepunkt innenfor jødisk musikk og/eller jødiske musikere. Ja, det setter visse forventninger. Men de innfris fra første strofe, og deretter går det bare oppover på denne plata.
Bandet virker bygd opp rundt strengeinstrumentene; Aleksander Gajic fører den den essensielle klezmer-fiolinen, Tom Juhas spiller gitar og Higgins selv spiller ståbass. Juhas’ gitar må fremheves som det rene gåsehudmiddelet, spesielt på spor som “All about the starry dark”. Robbie Grunwalds piano og Joshua van Tassels perkusjon kompletterer bildet. Alle er åpenbart fremragende musikere, og i sum gir de oss noe som ligger et sted i samme land som Tzadiks Masada-serier, men modernisert med innslag fra surf, film noir og litt space-out jamming – for ikke å snakke om masse groove og glimt i øyet. Legg til et knallsterkt låtmateriale fra sjefen sjøl, og det er snart julaften.
Hvis du liker deg i triangelet klezmer, John Zorn (på en solskinnsdag) og, tja, gitargubber som Bill Frisell og Marc Ribot – hvis du i tillegg likte Masada og ikke har noe imot en oppdatert utgave – da har jeg godt nytt: Du kan bare droppe å følge værmeldingene fremover etter en småtrist sommer, for denne plata vil redde høsten for deg.
Tekst: Kjetil Valstadsve