Den danske altsaksofonisten Maria Dybbroe, er en av de mest aktive saksofonistene i landet, særlig innenfor den nyere jazzen. Hun er saksofonist, komponist og improvisator med base i Aarhus og København. Hun har vært å høre de senere årene med Køs, blåsertrioen Corilis, Extemporize Orchestra, og i 2017 spilte hun med Bon Iver på Haven-festivalen. Hun har også samarbeidet med musikere som Lars Greve, Lotte Anker, Tristan Honsinger, Mija Milovic, T.S. Høeg, SlimO, Doom Orchestra, I Just Came In From The Moon og mange flere.
På ett av sine nyere nyeste prosjekter, Caktus, som i fjor gjorde suksess både på Aarhus Jazz Festival og på Copenhagen Jazz Festival, samarbeider hun med trommeslageren Tobias Andreassen, bassisten og cellisten Thorbjørn Kaas, saksofonisten Zeki Jindyl og bassisten Frederik Hagner, alle med base i Aarhus-området.
Alle komposisjonene er laget av Dybbroe, og det er hennes altsaksofon som er det bærende element i musikken vi får høre på de 12 låtene.
Alle låtene er utstyrt med medfølgende tekst i form av dikt skrevet av forskjellige, danske poeter, uten at de fremføres sammen med musikken, men mer som en utdypende mening med hver komposisjon.
Maria Dybbroe er, til tross for sin store interesse for det fritt improvisere3nde, opptatt av melodiene. Og det er noen fine ting hun har laget til dette bandprosjektet. Musikken er mo0derne, men med klare røtter til flere av historiens beste altsaksofonister, som for eksempel i låten «Skumring ved Degnemosen», hvor temaet kunne gått rett inn på Ornette Colemans settliste.
Dybbroes komposisjoner gir god plass til eksperimentering og improvisasjon, og resultatet er, ikke minst, mangfoldig og sammenhengende. Det er en fin progresjon i låtsammensetningen, og samspillet mellom de fem er hele veien spennende og interessant.
Men det er Dybbroe som er «stjernen» i bandet. Hun fremstår her som en adskillig mer «behersket» og tilbakelent musiker enn i mange av de prosjektene vi har hørt henne de senere årene, og som balladetolker synes jeg hun her fremstår som en stor artist.
Også de andre musikerne leverer strålende spill på platen. Som ensemblemusikere er de totalt på plass hele veien, og i de få, men godt, partiene de slipper til som solister, synes jeg spesielt bassist Kaas fremstår med stor oversikt og kontroll i den fine balladen, «Stærk strøm».
Dette er blitt en fin plate fra en kvintett som har nye nytt å komme med, som har sine klare røtter i jazzhistorien, og som består av utmerkede musikere som fungerer perfekt sammen.
Platen, som selvsagt er på LP, er gjennomsiktig og røyklagt, noe som kan assosieres med det å høre slik musikk på jazzklubb i tidligere tider, før røykelover og lignende, og det er nesten så man lengter litt tilbake til den gang, når man hører Caktus spille. Men dette er musikk av i dag, men som med sine røtter tilbake til freejazzens spede start, tar historien med seg videre.
En strålende innspilling!
Jan Granlie
Maria Dybbroe (as), Tobias Andreassen (dr), Thorbjørn Kaas (b, c), Zeki Jindyl (s), Frederik Hagner (b)