Saksofonisten John Tchicai vendte hjem til Danmark i 1966 etter fire år i New York, hvor han var et fremtredende medlem av avantgardebevegelsen. Efter hjemkomsten sto han i spissen for ensemblet Cadentia Nova Danica bestående av unge, danske musikere, som allerede spilte sammen. I realiteten påtok Tchicai seg rollen som mentor for den eksperimentelle delen av danske musikere, som med hans inntreden lærte å navigere innenfor hans uortodokse tekniske krav, og alt omkring de nye kontroversielle lydene.
Dette live-opptaket dokumenterer at bandet med relativt unge, danske musikere, spilte helt opp til de kreative og mest avanserte jevnaldrende i de andre europeiske landene. Musikken som blir spilt på denne Cadentia Nova Danicas første offentlige konsert, utstråler en ærlighet og det spilles med stort overskudd. Richard Williams forklarer i sine liner notes at, «selv om musikken i noen tilfeller er meget karakteristisk for sin tidsperiode, så kommuniserer den både rå og dyp skjønnhet med en voldsom styrke som strekker seg mot en ukjente framtid».
John Tchicai er en av de mest fremtredende musikere man har hatt i Danmark, og på tross av hans noe udanske navn, så ble han født i København i 1936. Hans mor var dansk, og hans far kom fra Kongo. Han flyttet til New York i 1963, og ble en del av Archie Shepp’s New York Contemporary Five og New York Art Quartet. Han deltar også på John Coltranes plate «Ascension» og på Albert Aylers «New York Eye And Ear Control», så man kan godt si at han var på rett sted til rett tid. Men han bemerket seg også i Europa, og i 1968, var han med på å starte Instant Composers Pool i Amsterdam sammen med Misha Mengelberg, Han Bennink og Willem Breuker.
I 1991 flyttet han for en periode tilbake til USA og Davis, California, hvor han ledet flere band, og han spilte jevnlig med Henry Keiser og Wadada Leo Smith i deres Yo Miles-prosjekt, som var et slags hyllestband til Miles Davis sin elektriske periode.
De siste årene av sitt liv (han døde på flyplassen i Barcelona i 2012), bodde han i nærheten av Perpignan i Frankrike.
Cadentia Nova Danicas konsert i Jazzhus Montmartre i 1966, en av Europas ledende jazzklubber på den tiden, er en perle, som heldigvis ikke lenger bare er forbeholdt samlerne.
Vi får fem låter, hvorav åpningssporet «The Education of an amphibian» og andresporet, «Kirsten» er skrevet av Tchicai, mens tredjesporet, «Inside Thule» er ført i pennen av saksofonisten Carsten Vogel. Fjerdesporet, «Chess» er gjort av bassisten Finn von Euben, mens de likegodt avslutter med Misha Mengelbergs «Viet Kong».
Når man i København i 1966 setter sammen et band med to basser og både en trommeslager og perkusjonist, så er man på vei inn i nye og ukjente territorier, i alle fall for den vanlige besøkende på Montmartre. Men det låter flott hele veien. Man kan høre at mentor Tchicai er den som leder an, og hans solo i åpningen på «Kirsten» er strålende.
Det er åpenbart at han har tatt med seg erfaringene fra New York Art Quartet og New York Contemporary Five til møtet med «ungdommen» på Montmartre, for her er det som å høre stjernebandene fra New York.
De unge musikerne fra hjembyen, klarer seg mer enn godt nok sammen med mentoren. Spesielt merker jeg med Karsten Vogels fine altsaksofonspill sammen med Tchicai, trompeteren Hugh Steinmetz, som har mye Don Cherry i seg, og trommeslageren Bo Thrige Andersen og perkusjonisten Giorgio Musoni, som virkelig får kjørt seg innimellom.
Lyden på opptaket, som er blitt mastret i 2014 av Jan Eliasson, er strålende, og hele plata kunne godt vært innspilt i dag, men da hadde man nok ikke presentert denne musikken på Jazzhus Montmartre, dessverre.
Jan Granlie
Hugo Steinmetz (tp), Kim Menzer (tb), John Tchicai (as), Karsten Vogel (as), Steffen Andersen (b), Finn von Eyben (b), Bo Thrige Andersen (dr), Giorgio Musoni (perc)