Den canadiske saksofonisten Tara Davidson har vi skrevet om flere ganger her på salt-peanuts.eu. Sist på Ernesto Cervini’s Turboprop-plate «Rev» og før det hennes egen «Duets». Og vi har oppfordret våre lesere til å følge med hva som skjer med denne dyktige, canadiske saksofonisten.
Nå er hun på banen igjen, denne gangen med sin nonett som hun, tydeligvis, driver sammen med trombonisten William Carn, hvor også Ernesto Cervini inngår som trommeslager. I tillegg har hun med en rekke canadiske musikere som leverer utmerket spill i denne samlingen av «storbandjazz» i litt mindre format. I tillegg har de fått med seg Emilie-Claire Barlow i fin ordløs vokal på en låt.
Dette er bandets andre utgivelse, og hele veien låter det fint og, ikke minst, «røddig».
Musikken er tydeligvis skrevet rundt katten Murphy, som det relateres til i et par av låtene, som «Murphy’s Law» skrevet av Tara Davidson, og sistesporet «Murphy» av William Carn. Og hele veien låter dette tett og fint.
Komposisjonene er fordelt blant musikerne, og alle har skrevet fine låter og arrangementer for denne nonetten.
Men det er i første rekke arrangementene, som er gjennomgående tette og fine, som gjør at denne platen skiller seg ut fra mengden. Men alle musikerne leverer fint spill hele veien, og de fleste av soliene holder også høy kvalitet. Spesielt synes jeg William Cares trombonespill og Perry Whites barytonsaksofonspill hever seg et godt stykke over det «alminnelige».
En hyggelig innspilling, som ikke lager noen revolusjon innenfor den canadiske jazzen, men som viser solid håndverk, og som vil bli plukket fram ofte, når man vil høre på litt «streit»-jazz.
Jan Granlie
Tara Davidson (as, ss, fl, cl), Kelly Jefferson (ts, ss, cl), Perry White (bs, bcl), Jason Logue (tp, flh), Kevin Turcotte (tp, flh), William Carn (tb), Alex Duncan (btb), Andrew Downing (b), Ernesto Cervini (dr), Emilie-Claire Barlow (v)