Så var vi tilbake til den nesten legendariske festivalen i Willisau, den 30. august 1980. På scenen finner vi trompeteren Don Cherry, saksofonisten John Tchical, pianisten Irène Schweizer, bassisten Léon Francioli og trommeslageren Pierre Favre, og bortsett fra det entusiastiske publikummet som var tilsted, pluss de ansvarlige i Intakt Records, er det ingen som tidligere har fått ta del i dette opptaket før nå. Opptaket har ingen låtfortegnelser, men Margriet Naber og Pierre Dørge har vært behjelpelige med å finne navn på flere av låtene som er inkorporert i de fire delene, som her er kallt «Musical Monsers» 1-4.
Musikken på platen lå lagret i mange år i arkivene til Willisau-festivalen. Men da Irène Schweizer fikk høre dem, insiterte hun kraftig på at dette måtte utgis. Ikke fordi dette var den eneste gangen hun fikk mulighet til å spille med Cherry, men fordi hun mente at opptakene var såpass gode, friske og «i live», og veldig «up to date», og at opptakene ville plassere seg helt i toppen av den europeiske frijazzen. Noe jeg er helt enig med henne i.
Vi starter med eneren, hvor de setter an en tone som kunne vært gjort av New York Contemporary Five i New York på begynnelsen av 60-tallet. Denne inkluderer er riff som etter all sannsynlighet Don Cherry står bak, samtidig som vi får deler av Tchicais «Real Kirsten». Alle musikerne får presentert seg godt i denne nesten 13 minutters åpningen, og spesielt legger vi merke til de to blåserne, samt bassisten Francioli.
Han er også den vi kjenner dårligst på opptaket. Han er sveitser, og ble født i 1946, og spilte med Pierre Favre, George Gruntz på 70-tallet. Senere har han også spilt med folk som Michel Portal, Albert Mangelsdorff og Joe McPhee, for å nevne noen.
De andre musikerne skulle være velkjente for leserne av salt-peanuts.eu.
«Musical Monsers 2» inkluderer Tchicalis «Transportation of Noodles», mens del 3 har med Pierre Dørges «Xongly». Sistestrekket inkluderer Tchicais «På Tistag».
Og hele veien er det kommunikasjon på høyt plan vi får høre fra de fem musikerne. Schweizers Monk/Taylor-inspirerte spill, Tchicais overbevisende improvisasjoner og lenge strekk som låter mesterlig, fint bass-spill av Francioni og ditto trommespill fra Favre. Og over og under, foran og bak ligger Don Cherry med sitt ytterst særegne trompetspill.
«Musical Monsters» er blitt en strålende frittgående plate, hvor vi møter fem av verdens beste frijazzmusikere i lekent samspill, og med innslag av mer eller mindre kjente låter som behandles både med respekt og den særegne lekenheten som særpreger god musikk av dette slaget. I tillegg får vi flere afrikanske inflytelser, slik vi kjenner dem fra mange av Don Cherrys og hans likes plater. Strålende!
Jan Granlie
Don Cherry (tp), John Tchicai (as, v), Irène Schweizer (p), Léon Francioli (b), Pierre Favre (dr)