Akkurat da vi hadde tenkt at komponisten og orkesterlederen Mattias Rüegg hadde lagt ned både taktstokk og notepapir, dukker han opp igjen på plate på selskapet Yolk Music. Tidligere husker vi han som iherdig leder av Vienna Art Orchestra, som har ligget brakk i mange år, mens han, også her, opererer i større bandformat, med musikere jeg i hovedsak ikke kjenner fra før, med unntak av trombonisten Samuel Blaser, som i tillegg spiller en uvant, anonym rolle på denne innspillingen.
Og det musikalske uttrykket vi får servert er litt annerledes enn det originale storbanduttrykket vi fikk i Vienna Art Orchestra, men ikke uten at det er gjenkjennbart, når man vet at Rüegg har vært involvert. Men han er ikke alene om å stå for komposisjonene denne gang. Han har også fått hjelp av pianisten Jean-Christophe Cholet og saksofonisten Alban Darche i utformingen av komposisjonene.
For det er komposisjoner vi snakker om, selv om det gis relativt mye frihet i soliene, som det er mange av her. Og da legger man spesielt merke til trompeteren Olivier Lainsney og altsaksofonisten Alban Darche, som leverer gode og velformulerte bidrag.
De tre komponistene har mye til felles, men allikevel kan man nesten høre hvem som har gjort hva. Cholets åpningslåt, «1st Convergence» er en litt typisk jazzkomposisjon i medium tempo. Darches andrespor, «Le Tombeau de Poulenc» er en ballade, som ikke gir meg like mye, mens Rüeggs «Dans le Monde de Poulenc», er mye mer klassisk i uttrykket med pianospillet til Cholet som ledende instrument, og med fløyte og fiolin som viktige elementer.
Det mer klassiske uttrykket fortsetter i Cholets «2nd Convergence», med fint ensemblespill, før Rüeggs «Dans les Idées de Poulenc» overtar, med mer piano og fløyte, men med en helt annen temperatur enn de foregående. Her utmerker pianist Cholet seg (eller er det muligens Nathalie Darche), før vi får Alban Darches «Le Tombeu de Poulenc 2», nesten som en menuett.
Og etter hvert får man en mistanke om at de tre komponistene nesten har arbeidet med hverandres stykker, lyttet på, tilføyd nye ideer, og utviklet låtene fra starten til noe nytt utover på platen.
Det er med på å gjøre innspillingen til noe eget, men det oppdager man egentlig best når man forsøker å følge låttitlene og hvem som har gjort hvilke.
Musikken er hele tiden stramt regisert, musikerne har fått utdelt helt klare roller, og selv om det meste er klart nedskrevet, nærmest i detalj, så blir musikken spennende, i et landskap i skjæringspunktet mellom litt moderne, klassisk musikk, ispedd litt gammel musikk og jazz, slik at det hele blir originalt og fint.
Jan Granlie
Jean-Christophe Cholet (p, comp), Malban Darche (as, comp), Mathias Rüegg (comp), Nathalie Darche (p), Marie-Violaine Cadoret (vio), Pascal Vandenbulcke (fl), Matthieu Donarier (ts, cl), Olivier Laisney (tp), Samuel Blaser (tb), Matthias Quilbault (tuba), Christophe Lavergne (dr), Stéphane Kerecki (b)