Den store fordelen med å være plateanmelder er at det dukker opp musikk i postkassa som man ikke har vært borti før. Jazzgitaristen Christer Fredriksen er et slikt nytt bekjentskap for meg, og jeg får bare strekke armene i været å beklage dersom den glimrende gitaristen er allemannseie for jazzinteresserte fra Lista til Nordkapp.
Nå er det heldigvis ikke noen stor backkatalog jeg har gått glipp av for «Tradmark» er sørlendingens andre plate etter debuten i 2011. Som den gang har han med seg Audun Ramo på bass og Bjørn Stiauren på trommer, mens den spanske saksofonisten Perico Sambeat bidrar på fire av sporene. Plata er svært variert, fra små introer på under minuttet der kun Fredriksten spiller, til fantastisk groovy jazzfunk på låter som «The Girl and the Stich» og «Let the Dead Man Sleep».
Fredriksen spiller gnistrende, og gitarjazzelskere vil nok høre at han har lyttet til både John Scofield og Bill Frisell tidligere. Jeg synes også det er på sin plass å gi skryt til rytmeseksjonen. Både Ramo og Stiauren gir virkelig Fredriksen kamp om stjernestatusen, og det er så tight og tøft at man av og til tar seg i å lure på om det er disse to sin plate og ikke Fredriksen sin. At den svært anerkjente saksofonisten Perico Sambeat deltar på fire av sporene gjør ikke festen noe dårligere, for «Tradmark» er blitt en fantastisk plate, der det er komplett umulig ikke å få fot. For oss lydfreakene gjør det heller ingenting at plata låter kanon. Særlig trommeopptaket får pelsen til å reise seg i godstolen. Anbefales uten et eneste forbehold. Så da er det bare å få tak i debutplata også.
Roy Ervin Solstad
Christer Fredriksen (g), Audun Ramo (b), Bjørn Stiauren (dr), Perico Sambeat (s)