Saksofonisten Christina Dahl begynner å bli en veteran i det danske musikkmiljøet. Opp gjennom årene har hun gjort en rekke innspillinger som har fått relativt stor oppmerksomhet i Danmark og landene rundt.
På hennes nye plate «Life’s Carousel» har hun alliert seg med gitaristen Niclas Knudsen, bassisten Jesper Lundgaard og trommeslageren Espen Laub von Lillienskjold.
Tittelen på platen kan gjerne sees på som et resultat av innspillingen, som måtte flyttes fra studioet på grunn av brann, og over i et sommerhus. I presseskrivet sier man at dette skapte en helt spesiell intim stemning, og hvor kommunikasjonen kunne foregå tettere.
Det synes jeg også man kan høre på denne innspilling. Lyden er helt ok, og veldig bra til ikke å være en studioinnspilling, og musikerne høres ut til å trives godt i hverandres selskap.
Alle komposisjonene er gjort av Dahl, men dette føles mye mer ut som en kvartettplate enn et soloprosjekt. Alle musikerne får god plass til å utvikle egne soloer, noe Dahls komposisjoner inviterer til i fullt mon.
Jeg synes også tonen i Dahls saksofon er fyldigere, tøffere og mer voksen enn på de tidligere innspillinger jeg har hørt med henne. Hun har en egen stemme, med antydninger av Sonny Rollins i melodioppbyggingen som fascinerer. Niclas Knudsen ser ut til å være den nye kameleonen i dansk jazz. Fra hans distingverte spill på denne platen, via Ibrahim Electric og noen av de andre prosjektene til Stefan Pasborg. Jesper Lundgaard er en klippe bak bassen. Han har en fin tone i instrumentet og hans soloer er vakre og gjennomtenkte. Trommeslager von Lillienskjold er et helt nytt navn for denne anmelder, men han overbeviser med slentrende og fint spill som passer perfekt inn i denne settingen.
Musikken befinner seg trygt og godt innenfor den jazzmusikken vi fikk fra USA på 60-tallet. Innimellom beveger de seg inn på mer eksperimentelle områder, som på andresporet «Thundering Heart», noe som skaper en fin balanse og kontrast. Min favoritt blir allikevel tredjesporet, den fine balladen «Quiet For The True Nightingale», hvor kommunikasjonen mellom Dahl og Knudsen er nesten skremmende god, og det hele minner om samarbeidet mellom John Coltrane og Don Cherry (på tross av annen instrumentering) på platen «The Avant-Garde» fra tidlig 1960-tall.
En ny, flott innspilling fra Christina Dahl og hennes medsammensvorne. Kan absolutt anbefales!
Jan Granlie
Christina Dahl (s), Niclas Knudsen (g), Jesper Lundgaard (b), Espen Laub von Lillienskjold (dr)