Den sveitsiske tenorsaksofonisten Christian Irniger, er en av de nye, spennende musikerne fra «gjøkur-landet». Etter å ha tilbragt noen tid i Berlin, er han nå tilbake i Zurich, hvor han arbeider flittig med sitt band Pilgrim. De har gitt ut plate tidligere, den kritikerroste «Italian Circus Story», og nå er de ute med «Big Wheel Live», som er innspilt i Rokokosaal i Kreismuseum, Ratzburg, på jazzklubben A-Trane i Berlin og på jazzklubben i Altenburg.
Med seg som medpilgrimer har han pianisten Dtefan Aeby, gitaristen Dave Gisler, bassisten Raffaele Bossard og trommeslageren Michi Stulz. Og det som slår meg mest med denne innspillingen, er musikernes enorme teknikk. Her møter vi musikere som kan sine instrumenter ut og inn, og noen av de løpene gitarist Gisler gjør her, skal det mye øving til for å mestre.
Musikken ligger i et typisk «Intakt»-landskap. Moderne, europeisk jazz, med høyt under taket og med et litt nordisk klangbilde, noe som bør passe publikum når bandet skal gjøre noen jobber i Skandinavia i mai (Victoria, Oslo, 20. mai).
Men selv om musikken tydeligvis er laget i et område av Europa med mye fjell, så blir det ikke patetisk og/eller klisjéfylt. Musikken er personlig, tett og fin, samtidig som den, som sagt, er luftig.
Mesteparten av musikken er skrevet av Irniger, men vi får også bidrag fra bassist Bossard og pianist Aeby, men uten at disse bidragene skiller seg stilmessig ut fra Irnigers komposisjoner. Det betyr at de sveitsiske pilgrimer har hatt en felles idé om hvor de vil med musikken.
«Big Wheel Live» er blitt en fin innspilling i det moderne, europeiske uttrykket, og det er bare å merke seg når de fem musikerne entrer en scene i nærheten. Da gjelder det å kjenne sin besøkelsestid!
Jan Granlie
Christoph Irniger (ts), Stefan Aeby (p), Dave Gisler (g), Raffaele Bossard (b), Michi Stulz (dr)