Den franske sangerinnen Cyrille Aimée har etter hvert blitt en Danmarksvenn. Ikke på den måten at hun er i landet støtt og stadig, men at hun har vært her og gjort et uforglemmelig inntrykk under Copenhagen Jazz Festival, hvor hun i fjor gjorde en glimrende duokonsert med den brasilianske gitaristen Diego Figueiredo. Dette endte opp i den fine innspillingen «Broken Bossa», som selvsagt ble anmeldt på salt-peanuts (https://salt-peanuts.eu/record/diego-figueiredo/)
Hennes forrige soloproduksjon kom også i fjor, under tittelen «It’s A Good Day», hvor hennes fascinasjon for den såkalte sigøynermusikken blomstret i fullt mon. (Platen er anmeldt her).
På sin nye innspilling får vi mer av vi likte på hennes forrige soloplate. Vi får komposisjoner over et fint spenn, fra Stephen Sondheim og Oscar Pettiford til Georges Moustaki, pluss flere egne komposisjoner. Og hele veien omgir hun seg med musikere som mer ytterst samarbeidsvillige, og som virkelig er inne i denne musikken.
Vi får Juan Luis Guerras fine «Estrellitas y Duendes», Sammy Fain og Lew Browns «That Old Feeling» og Harry Ruby og Bert Kalmars fine «Three Little Words», som på hver sin måte viser ytterkantene i den musikken som ligger Aimées hjerte nærmest, og de egne komposisjonene ligger ingenting tilbake fra de mer kjente komponistene.
Aimée stemme må være en av de mest sjarmerende innenfor dagens populærjazz. Hun har et flott foredrag, og hennes litt naive og ungpikestemme, passer perfekt for å gjøre innspillingen særegen og spesiell.
Nok en perfekt sommerplate, og jeg sier ikke nei takk til å høre henne en gang til live ute på Sølyst på Klampenborg under årets festival, eller på andre festivaler man besøker i løpet av året.
En fin og gjennomført innspilling, som viser at Cyrille Aimée bør inviteres til flere klubber og festivaler i Norden.
Jan Granlie
Cyrille Aimée (v), Adrien Moignard (g), Michael Valeanu (g), Sam Anning (b), Rajiv Jayaweera (dr), Matt Simons (add. v)