Under årets Punkt-festival i Kristiansand, lanserte festivalen sitt eget plateselskap for Punkt-musikken og Punkt-«familien». Selskapet jobber i samarbeid med Jazzland Recordings, og skal i følge selskapet selv være «et utsalgssted for Punkt-relatert musikk, kunstverk og skriving. Som et arkiv med to tiår med sonisk eksperimentering, samt et fremtidsfokusert plateselskap og arthouse, hvor Punkt Editions skal utgi live- og studioopptak fra arkivene, i tillegg til splitter nye innspillinger. Det blir også audiovisuelle installasjoner, visuell design og bokutgivelser».
Og første «par» ut er med den japanske komponisten og samtidsmusikkutøveren Dai Fujikura og Punkt-gründer, leve re-mixer og elektronicautøveren Jan Bang.
Dai Fujikura (藤倉 大 Fujikura Dai) ble født i Osaka i 1977, Japan. Han flyttet til London da han var 15 år for å studere ved Dover College som musikkstipendiat for å fullføre sin utdanning. Hans opprinnelige ambisjon var å komponere musikk for film og kinolerretet. Dai ble en aspirerende samtidskomponist med omfattende kunnskap om kinokunsten som ga musikken hans en frisk, individuell stemme. Å forestille seg lyder som bilder ga musikken med betydelig dramatisk struktur og styrke. Ved slutten av sitt andre år i London hadde han allerede vunnet Serocki International Composers Competition. Før han ble uteksaminert hadde Dais musikk blitt spilt på mange europeiske radiostasjoner, han hadde vunnet flere andre priser, og hadde blitt fremført av en rekke berømte ensembler og solister som Orkest de Volharding, London Sinfonietta, Colin Currie og Harry Sparnaay. Og etter studiene har han vært en original kunstner, som Jan Bang endelig har fått jobbe med. Og i Punkt-sammenheng, har han gjort innspilling med David Sylvian, en av de tidligere gjestene på Punkt
I og med at innspillingen av denne musikken gjerne forgår digitalt, og ikke så mye med akustiske instrumenter i et studio, har Fujikura spilt inn sine bidrag hjemme i London, trompeteren Arve Henriksen har spilt inn hjemme i Mölndal utenfor Gøteborg, cellisten Kati Raitinen har vært i studio i Stockholm, og alt er mikset, enten av Fujikura i London eller i Punkt Studio i Kristiansand.
Og det starter med «Night Poles River» hvor Bang og Fujikura har med Arve Henriksen og gitaristen Eivind Aarset, i en låt som er akkursta slik vi vil ha det når vi snakker om Punkt-«familien». Og herfra og ut, er dette blitt en vakker, lyrisk og fin elektronica-innspilling, hvor Fujikura og Bang sitter sammen i «førersetet» mens de får hjelp av noen av Punkt-«familiens» mest trofaste medlemmer, så som Aarset, Henriksen, trompeteren Nils Petter Molvær og trommeslageren Rune Arnesen, pluss «nykommere» som cellistene Kati Raitinen og Matthew Barley og Tamani Tono på det tibetanske instrumentet sho.
Og hele veien er dette musikk å dagdrømme til. Om verden går deg altfor mye imot, krigshisserne blir litt for nærgående og du vil bort fra nyhetssendingene om sultkatastrofer, strømpriser og andre ting du ikke vil forholde deg til hele tiden, så skal du sette på denne plata og drømme deg bort i et helt annet univers.
Samarbeidet mellom Fujikura og Bang er det bærende elementet i innspillingen, og med de andre bidragsyterne, som skifter fra låt til låt, får vi her et innblikk i en nydelig, musikalsk verden, man (nesten) bare får gleden av å høre når Punkt-«familien» treffes. Og de andre musikerne bidrar med det de er aller best til – lyrisk og usigelig vakkert spill.
En vakker musikalsk reise bort fra hverdagen!
Jan Granlie
Dai Fujikura (synth, samples), Jan Bang (samples, prog., dictaphone, synth), Arve Henriksen (v, tp), Nils Petter Molvær (tp), Eivind Aarset (g, elec), Kati Raitinen (c), Matthew Barley (c), Tamami Tono (sho), Rune Anesen (dr)