Det var en god idé da ACT-sjef Siggy Loch satte sammen en trio med tre av Skandinavias mest ettertraktede og dyktige jazzmusikere, for innspilling i København i april 2014. Dette var tre musikere fra tre forskjellige land, som alle bodde i København, men som ikke hadde spilt med hverandre på plate tidligere.
I coverteksten sier bassist Lars Danielsson at man allerede fra første take av åpningssporet «Little Jump» kunne merke at her var det noe helt spesielt på gang. Det er for øvrig dette førsteopptaket av Danielssons komposisjon som er med på platen. Vi møter den svenske bassisten Lars Danielsson, som i mange år har vært en lyrikkens mester på bass. Den norske saksofonisten Marius Neset, som de senere årene har spilt seg til enorm berømmelse rundt i hele Europa, og som blir regnet som den nye Michael Brecker, og den danske mestertrommeslageren Morten Lund, som kan spille med de fleste, og som har gjort det.
På «Sun Blowing» er bandet så nedstrippet, at man får mulighet til å høre alle tre musikerne utfolde seg, og vise hva de virkelig kan gjøre sammen. Særlig gjelder det Neset og Danielsson, som helt fra åpningsnummeret får vist seg godt fram. Komposisjonsarbeidet er delt mellom de tre, med Danielsson som den lyriske, Neset som den ekspressive og Lund som den som forener de to i sine to komposisjoner «Up North» og «Evening Song For B». I tillegg gjør de en komposisjon av Don Grolnick («The Cost Of Living»), som avslutter platen.
Neset’s komposisjon «Salme» er uvanlig «stillegående» til å være han, men selv om det er en ballade, klarer ikke Neset å holde seg helt i ro. Han spinner og leker med melodien på en finurlig måte, og det er ikke vanskelig å høre at han på denne komposisjonen har lagt fra seg Brecker-hatten for en stund, og tatt fram sine norske røtter fra det regn- og vindfulle Vestlandet.
Denne stemningen følges godt opp i Danielssons «Folksong» hvor Morten Lund innleder på strålende vis. Her vokser også Nesets spill og vi får mer av hans Brecker-influerte saksofonspill, og det hele swinger godt og deilig.
Og slik fortsetter det på alle de åtte sporene. Noe er helt nede på balladenivå, men selv om musikken aldri blir veldig ekspressiv og voldsom, skaper de tre vakker og interessant musikk som hele veien er vakker, spennende og interessant. Og med Nesets til tider voldsomme utnyttelse av saksofonens muligheter, blir det hele variert og flott.
Dette er blitt en vakker trioplate med tre av Skandinavias ledende jazzmusikere, som ikke bare er dyktige hver for seg, i egne og andres prosjekter. De er tre musikere som fungerer perfekt sammen, noe man aldri kunne vite før de gikk i studio sammen.
Jan Granlie
Marius Neset (ts), Lars Danielsson (b), Morten Lund (d)