Når navnet Fred Frith dukker opp på en plateinnspilling, så vet man at det ikke er likegyldig musikk man får servert. Frith er en legende innenfor den moderne musikken, og hans diskografi er langt som et vondt år, med deltagelse i prosjekter fra Henry Cow, Material, Masacre, Shelton Crew, Naked City, Maybe Monday, Cosa Brava og sin egen trio og gitarkvartett. Han har samarbeidet live og på plate med ARTE Quartet, Lotte Anker, Derek Bailey, Anthony Braxton, John Butcher, Lindsay Cooper og Lars Hollmer, Lol Coxhill, Chris Cutler, Evelyn Glennie, Henry Kaiser, Joëlle Léandre, Evan Parker, Mark Ribot og John Zorn for å nevne noen få.
De to andre musikerne på platen, organisten Evelyn Davis og saksofonisten Phillip Greenlief kjenner jeg dårligere til, men at de er helt i front for den nye musikken er åpenbart etter å ha hørt denne platen.
Det hele er en slags messe for moderne improvisasjon, hvor kirkeorglet spiller en vesentlig rolle. Det er Davis som på mange måter legger premissene i de to relativt lange låtene på albumet, «Your ever loving arms» (26:24) og «With us or without us» (26:14), men uten Frith og Greenlief hadde dette blitt noe helt annet. På «With us or without us» starter det med Friths gitar i en bærende rolle, og gitarspill som nesten ingen andre gjør enn nettopp Fred Frith. Etter hvert kommer også Greenliefs saksofon inn og bak det hele hviler kirkeorglet nesten som en drone.
Musikken er innspilt i Mills College Chapel den 25. februar 2013, så det er ikke dagsfersk musikk vi får. Men det er det bare innspillingsdatoen som sier noe om. Musikken høres ut som den kunne vært innspilt i dag.
Kanskje ikke en plate man spiller i tide og utide, men absolutt en plate man skal sette seg ned med, spille den høyt, lukke øynene og la drømmene bare komme, for jeg tror denne musikken er med på å frembringe gode og spennende drømmer, uten at man får assosiasjoner til sol og sommer og smil og glede.
Jan Granlie
Evelyn Davis (org), Fred Frith (g), Phillip Greenlief (as, ts)