Trommeslageren Stefan Pasborg kjenner vi fra en rekke prosjekter, men best fra trioen Ibrahim Electric og med sin gudfar Alex Riel, Savage Rose-vokalisten Anisette, Palle Mikkelborg og Ibrahim Electric. Men han har gjort mange andre prosjekter i sitt relativt unge liv. Han gjør duokonserter og plater med pianisten Carsten Dahl, han hyller sine store forbilder innenfor STAX-selskapet på konserter og plater, han spiller «klassiske perler» i The Firebirds, og han har sine prosjekter «Free Moby Dick», Odessa 5 og Odessa X-tra Large.
Han har spilt med den finske saksofonisten Miko Innanen i Delirium, med saksofonisten John Tchicai, med Liudas Mockunas i Toxikum, med trompeteren Wadada Leo Smith, gitaristen Samuel Hällkvist, Carsten Dahl Experience og Jonas Müller.
Han er alltid på veien med ett eller annet prosjekt, og akkurat i disse dager er han ute for å promotere platen «Duo» som er gjort sammen med den vest-afrikanske koraspilleren Dawda Jobatreh.
Her får vi både velkjente jazzkomposisjoner, som Charles Mingus «Better Get Hit In Yous Soul», Ornette Colemans «Dancing in Your Head», Albert Aylers «A Change Has Come» og «Bells» og Don Cherrys «Mopti», pluss fire tradisjonelle vestafrikanske låter. Og hele veien er dette svært originalt, og også litt uvant for en som kjenner originalinnspillingene ut og inn.
Pasborg spiller slik han alltid gjør, med heftig swing og stor intensitet, men det som gjør denne platen til noe helt eget, er at man gjør temaene på de kjente jazzlåtene på kora!
Kora er et vest-afrikansk strengeinstrument, og er tett forbundet med griot-tradisjonen. Rollen som griot går fra far til sønn, og i griot-familiene lærer fedre sine sønner først å bygge sin egen kora, deretter å spille på dem. I Gambia regnes det som nasjonalinstrument.
Koraen er en luttlignende harpe, der kroppen er lagd av en kalebass med hud spent over. Instrumentet har 21 strenger, og spilles vanligvis i sittende stilling med instrumentet opprettstående med strengene rett mot utøveren. Det spilles med begge hender som på en harpe.
Det som er spesielt med kora-spillet på denne innspillingen, er at den innimellom er blitt forsynt med gitareffekter, slik at det kan høres ut som en kora i ene øyeblikket, som en akustisk gitar a la Ry Cooder i neste, før man får den reneste rockesound andre steder.
Men å høre «Goodbye Pork Pie Hat», «Dancing in Your Head» og spesielt «Mopti» spilt på denne måten, tror jeg både Charles Mingus, Ornette Coleman og Don Cherry ville likt. I tillegg er begge komposisjonene til Albert Ayler strålende fremført. Spesielt kan jeg like den heavy versjonen av «Bells», hvor det nesten kan høres ut som noe Jimi Hendrix kunne ha gjort.
I tillegg fungerer de mer tradisjonelle, vest-afrikanske låtene perfekt. På jazzlåtene er det Pasborg som styrer skuta, men på de tradisjonelle låtene er det Jobarteh som holder kontrollen. Disse fremføres mer etter hvordan de blir spilt i for eksempel Mali, og hele veien er det svært vakkert.
Man skulle kanskje tro at kontrastene mellom jazzlåtene og de tradisjonelle ble i overkant stor, men det synes jeg ikke. Jeg synes de to har klart å balansere de to svært ulike musikalske uttrykkene på en særdeles sjarmerende måte.
«Duo» er blitt en svært annerledes plate, som de fleste bør sjekke ut, enten du er jazzfan eller har en forkjærlighet for vest-afrikansk folkemusikk. Og sjekk ikke bare ut jazzlåtene, men la deg også fascinere av de mer tradisjonelle vest-afrikanske låtene.
Jan Granlie
Dawda Jobarteh (kora, v), Stefan Pasborg (dr, tuned gongs, v)