Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

DEREK BAILEY / SABU TOYOZUMI

«Breath Awareness»
NOBUSINESS, NBCD 166

Derek Bailey (29. januar 1930 – 25. desember 2005) var en engelsk avantgarde-gitarist, og en av de  viktigste personene i den frie improvisasjonsbevegelsen. Han forlot tidlig de konvensjonelle fremføringsteknikker, og utforsket atonalitet, støy og de uvanlige lyder han kunne produsere med gitaren. Mye av musikken hans ble gitt ut på hans eget plateselskap Incus Records. I tillegg til soloprosjekter, samarbeidet han ofte med andre musikere og spilte inn med musikere som Peter Brötzmann, Han Bennink, Dave Holland, Evan Parker, Tony Coe, George E. Lewis, John Zorn, Anthony Braxton, Louis Moholo, Barre Phillips, Henry Keiser, Joelle Leandre, Steve Lacy, Jamaladeen Tacuma og Calvin Weston, Ingar Zach og Paul Matian, men aller mest er han for sitt samarbeid med Spontaneous Music Ensemble.

I november 1987 var han i Japan, hvor han spilte med trommeslageren Sabu Toyozumi, blant annet i IMAI-Tei i Fukuoka den 2. november, hvor det opptaket som nåe er utgitt på selskapet NoBusiness i Litauen.

Yoshisaburo «Sabu» Toyozumi kommer fra Yokohama, hvor han ble født i 1943. Han er en av den lille gruppen av musikalske pionerer som utgjorde den første generasjonen som spilte fri improvisasjonsmusikk i Japan. Som improviserende trommeslager spilte han med mange av nøkkelfigurene i japansk frimusikk, inkludert de to hovedfigurene i den første generasjonen, Masayuki Takayanagi og Kaoru Abe fra slutten av 1960-tallet og utover. Han er en av svært få i denne kretsen som fortsatt lever og er engasjert i å spille denne musikken i dag.

På «Breath Awareness» får vi total fri musikk fra første tone. Og gjennom de fire «strekkene» – «My Jimmy», «Diaphragm», «Relux or Not Talking» og «Fukuoka IMAI-House», får vi fri musikk man virkelig skal sette seg ned og konsentrere seg om for, i det hele tatt, å få noe ut av.

Bailey var en pioner innenfor denne formen for gitarspill. Her er det ikke snakk om akkorder, slik vi lærte det da vi trodde vi skulle bli «gitarhelter» i ungdommen, og musikken ligger et godt stykke unna riffet vi alle lærte oss fra «Stairway to Heaven».

Her er det derimot solospill, toner og effektene av dem som fremføres. Og det er ingen tvil om at det er Bailey som leder det musikalske i denne, relativt, «sære» utgivelsen. Men Toyozumi, som vi har hørt på flere «arkivopptak» hentet fra Japan, og utgitt på NoBusiness, følger Bailey helt til målstreken med lydhørt, fritt og, til tider, heftig trommespill.

Dette er blitt en utgivelse beregnet på de mest nerdete av gitaristene, som vil forstå hva Bailey holdt på med og tenkte. I tillegg er det en fin mulighet til å høre hva en av de japanske frijazzlegendene holdt på med sammen med den britiske gitarlegenden.

Jan Granlie

Derek Bailey (guitar), Sabu Toyozumi (drums)