Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

DIVERSE ARTISTER

«Miles Ahead»
COLUMBIA LEGACY 88985306672

Nå er straks filmen om Miles Davis’ liv på vei ut på kinoene, og selvsagt får vi soundtracket til filmen i forkant. Og jeg må si at var relativt spent da jeg satte den på første gang. Hva var det vi ville få? Var det originalene, eller var det nye musikere som tolket mesteren?

Men det starter som det skal, med Miles i originaltapping fra «Blue Haze»-albumet fra 1956, og låta «Miles Ahead», hvor han spiller med John Lewis (p), Percy Heath (b) og Max Roach (dr). Miles i relativt tidlig fase, og akkurat så bra som det skal låte.

Vi får noen små sitater, dialoger fra filmen innimellom, og før andresporet «So What», fra «Kind of Blue» fra 1959, får vi Miles slik vi husker han snakke, men om han snakket slik allerede på 50-tallet vet jeg ikke.

«So What» er jo en perle av ei låt, og sammen med Cannonball Adderley (as), John Coltrane (ts), Bill Evans (p), Paul Chambers (b) og Jimmy Cobb (dr), så får vi jo Miles i storform. Det samme kan sies om de andre musikerne, særlig synes jeg Coltrane leverer en strålende solo her.

Deretter følger «Taylor Made», en kort låt hvor pianisten Taylor Eigsti gjør en kort solo i Bill Evans-tradisjonen.

Så får vi nok et sitat fra Miles: «Listen, You Talk Goodam Musch», en morsom liten konversasjon, som sier en del om Davis som person.

Deretter er vi over i Miles’ samarbeid med Gil Evans, et av jazzhistoriens fineste storbandsamarbeid. Vi får låta «Solea» fra «Scetches of Spain» i 1960.

Deretter følger «Seven Steps To Heaven», «Nefertiti», «Frelon Brun» (fra «Files de Kilimanjaro», «Duran Take 6» fra «The Complete Jack Johnson Sessions», «Og Ahead, John (Part Two)» fra samme innspilling, «Black Satin» fra «On The Corner» og «Prelude» fra «Aghartha», før andre musikere overtar.

Vi får Robert Glaspers «Junior’s Jam» med Keyon Harrold (tp), Robert Glasper (p), Marcus Strickland (s), Burniss Earl Travis (b) og Kendrick Scott (dr). Og det er her jeg synes det svikter. Hvis dette skal være en slags tribute eller et forsøk på å spille Miles Davis-musikk, så blir dette altfor slapt og uengasjert.

Dette fortsetter i låta «Francessence» av Glasper, hvor han (eller filmprodusenten) har alliert seg med bassisten Vincence Archer, trompeteren Keyon Harrold, fløytisten Elena Pinderhughes og trommeslageren E.J. Strickland, en kort ballade som nesten er så langt fra Miles som overhode mulig, selv om man prøver å legge seg i hans verden.

Deretter er «far sjøl» tilbake. Vi får «Back Seat Betty» fra «The Man With The Horn», før Galsper og vennene hans er tilbake, denne gangen med assistanse av Herbie Hancock på keyboards og Glaspers låt «What’s Wrong With That?». Her har de også fått hjelp av den gamle Miles-kompis Wayne Shorter, og ved hjelp av han og Hancock er vi litt tilbake i Miles’ verden, men trompeteren Keyon Harrold holder dessverre ikke mål i rollen som Miles.

Så avsluttes platen med Glaspers «Gone» med flere av de samme som på de tidligere låtene, men med et relativt uinteressant resultat, selv om man har med rapperen Pharoah Monch.

Dette er blitt et fint bidrag i serien «Best of Miles Davis», men dessverre har de valgt å ta med noen spor gjort av pianisten Robert Glasper, som ødelegger den fine stemningen Davis’ musikk skaper. Og det er synd, for de låtene som er hentet fra arkivet holder mer enn god nok standard.

Jan Granlie

Miles Davis (tp), Kayon Harrold (tp), Cannonball Adderley (as), Sonny Fortune (as), John Coltrane (ts), George Coleman (ts), Wayne Shorter (ts), Steve Grossman (ss), Carlos Garnett (ss), Marcus Strickland (s), Bill Evans (ss, ts, fl), Bennie Mauphin (bcl), Elena Pinderhughes (fl), John Lewis (p), Bill Evans (p), John McLaughlin (g), David Creamer (g), Pete Cosey (g), Reggie Lucas (g), Barry Finnerly (g), Gary Clark Jr. (g), Mike Moreno (g), Taylor Eigsti (p), Herbie Hancock (p, keys, rhodes, synth), Chick Corea (elp, rhodes), Harold «Ivory» Williams (org, synth), Robert Glasper (rhodes), Percy Heath (b), Paul Chambers (b), Ron Carter (b), Dave Holland (b), Michael Henderson (b), Burniss Earl Travis (b), Vincente Archer (b), Marcus Miller (b), Esperanza Spalding (b), Max Roach (dr), Jimmy Cobb (dr), Tony Williams (dr), Billy Cobham (dr), Jack deJohnette (dr), Billy Hart (dr), Al Foster (dr), Kendrick Scott (dr), E.J. Strickland (dr), Antonio Sanchez (dr), Justin Tyson (dr), Sammy Figueroa (perc), Khalil Balakrishnha (elsitar), Badal Roy (tabla), Mtume (perc), Pharoah Monch (rap), Gil Evans Big Band, Don Cheadle (Miles’ voice)

Skriv et svar

Du må være innlogget for å skrive kommentarer.