Så kom äntligen den 11:e boxen i den fantastiska serien «Svensk Jazzhistoria», med jazzprofessorn Jan Bruér som pådrivare och projektledare. Nu handlar det om perioden 1969 – 1979, med utvalda inspelningar som speglar epoken.
De tidigare 10 boxarna speglar epoken från 1899 (!) – 1969.
Epoken som skildras i box nummer 11, sprakar verkligen av influenser från olika delar världen och från olika musikgenrer. Jazzen har alltid varit experimenterande – det ligger i dess väsen – men frågan är om inte 70-talet tar rekordet i trevare åt olika håll och med musikinstrument som tidigare inte hörts i jazzen. De erfarna jazzlyssnarna minns säkert grupper som Iskra, Rena Rama, Egba, Solar Plexus och många andra. Här blandas punk- rock, folkmusik med 60-talsjazz och progg. Dörren mot omvärlden stod på vid gavel, därav namnet «Cosmopolit».
Väldigt olika artister som Alice Babs, Nannie Porres, Monica Zetterlund, Lars Gullin, Putte Wickman, Per Henrik Wallin, Georg Riedel och Lennart Åberg, samsas i den för jazzintresserade oumbärliga boxen.
Just Lennart Åberg framträdde på releasefesten på Scenkonstmuseet i Stockholm, som ledare för ett storband med musiker som var aktiva under epoken och även något yngre musiker som Amanda Sedgwick (s), Jonas Kulhammar (s), Peter Danemo (dr), Peter Asplund (tp). Bland veteranerna återfanns bland många andra Jan Allan (tp), Janne Schaffer (g), Bobo Stenson (p), Lennart Åberg ledde bandet som spelade musik, ursprungligen skriven för Radiojazzgruppen.
Med boxen följer en 188 sidig inlaga som belyser epoken i text och bild. Inte minst Orkester Journalens storartade fotograf Christer Landergrens bilder gör inlagan levande. Viveca Hellström, forskare på visarkivet, skriver riktigt bra texter om musikepokens kvinnor som blev allt fler. Hon porträtterar också den allomstädes närvarande pianisten Monica Dominique. Självklart medverkar också Jan Bruér som skribent i inlagan, bland annat genom att göra en 10-års krönika över några viktiga jazzhändelser under decenniet. Bruér har tillsammans med Jörgen Adolfsson lyssnat genom hundratals skivor och gjort urvalet till den här boxen.
Ljudkvaliteten är påfallande bra.
Det är bara att kliva ner i brygden av mångfald i de 62 låtarna som representerar sjuttiotalet, inte som nostalgisk återblick, utan som en enastående vitalitet och framtidstro. Många av spåren har en påfallande optimistisk utandning. Ta Sten Öbergs Kvintett, med bland andra Lars-Göran Ulander, Umeå Big Bands «Love for sale» eller Albert Ayler-låten «Spirits» med Mount Everest.
De nu elva boxarna utgör en kulturgärning av stora mått. Boxen presenterar inget akustiskt museum, utan en enastående spegling, lika hörvärd i dag som när det begav sig, av svensk jazz under en period då grunden lades för mångfalden i musikutbudet under 2000-talet.
Lars Grip
Arbete & Fritid, Georg Riedel & Radiojazzgruppen, Text & Ton, Kustbandet, Sten Öbergs Kvinntett, Staffan Harde, Sevda, Nils Sandström, Mount Everest, Robert Malmberg & Red Mitchell, Putte Wickman, Wallgrens Orkester, Janne Schaffer, Rena Rama, Bernt Rosengren Kvartett, Nannie Parres & Bernt Rosengrens Orkester, Appendix, Umeå Big Band & Benny Bailey, Alice Babs & Nils Lindberg, Gugge Hedrenius Big Band, Jan Garbarek-Bobo Stenson Quartet, Lasse Werner och hans Vänner, Göteborg Musikkvartett, Björn Alke Kvartett, Solar Plexus, Åke Johansson Trio, Monica Zetterlund & Steve Kuhn, Eje Thelin Group, Ann Kristin Hedmark & Sandvik Big Band, Stjärnsvallet, Kornet, Musikteatergruppen Oktober, Lars Gullin & The Swedish Radio Jazz Group, Urban Hansson & Emphasis On Jazz, Opposite Corner, Häxmjölk, Egba, Bernt Rosengren Big Band, Puls, Bengt Hallberg & The Swedish Radio Jazz Group, Bent Persson, Sansara Music Band, Lennart Åberg Orchestra, Okay Temis & Oriental Wind, Sture Nordin Sextet, Änglaspel, Monique Dominique & Swedish Radio Jazz Group, Erik Norström Trio, Nexus, Christer Bostedt Quintet, Mwendo Dawa, Waves, Mambo, Sumpens Swingters, Nils Lindberg & Saxes Galore, Per Henrik Wallin Trio, Lokomotiv Konkret, Rena Rama, Peter Gullin, Tintorama