Jo da, de feirer jul også på Nord-Vestlandet av Norge, nemlig i den delen av landet som kalles Sunnmøre. Sunnmøringen er kjent som Norges skotter, og de vet å tjene penger på stort sett hva det skal være, og kanskje regner de med at platen «Jul på sunnmøsk» skal fylle lommebøkene til de deltagende musikere, som med denne platen gjør kjent og kjær, norsk julemusikk på jazzvis, med noen av de relativt unge, musikerne som har røtter i regionen.
Forfatteren Agnar Mykle, som var sunnmøring, skrev en gang en karakteristikk på en sunnmøring, at du kan spikre han opp på flate fjøsveggen, og han vokser og blir feit. Og det er all grunn til å tro at musikerne i dette prosjektet vil gjøre noen kroner på denne innspillingen, selv om det ikke er nødvendig å spikre dem opp opå noen som helst fjøsvegg for å få pengene til å strømme inn.
For det er en fin og jazzig juleplate de har laget. I front finner vi vokalisten Siri Malmedal Hauge, som det siste året har kommet opp som en av de nye stemmene i den norske jazzen, munnspilleren Sondre Ferstad, pianisten Kjetil Jerve, som lenge har vært en stemme det har vært spennende å følge, bassisten Martin Morland og trommeslageren Henrik Lødøen, også to av de unge, fremadstormende musikerne som er med på å markere seg mer og mer i jazz-Norge.
Når de kaller platen «Jul på sunnmørsk», hadde jeg en tanke om at dette var julemusikk som var særpreget for regionen, men det er ikke det vi får servert på denne platen. Her er det kjente norske, og internasjonale kjente julesanger, som «Winter Wonderland» på sunnmørsk, «Julestemning veks ikkje på tre», «Let It Snow» («Det ekje snøv»), «White Christmas» («Ej håpe ho blir kvit i år») osv. Og de norske låtene er kjente og kjære, særlig fra Alf Prøysens hånd. Jeg er ikke helt sikker om jeg synes Prøysens særpregede Hedmarks-dialekt fungerer like godt på sunnmørsk, men det har kanskje mer med mitt opphav å gjøre, enn at disse gjør låtene på sin måte. Men den hurtige versjonen av Prøysens «Romjulsdrøm» går rett og slett for raskt til at man får med seg det viktigste, teksten. Men det instrumentale er flott, særlig Jerves pianospill og Morlands bass-spill. Og ser vi bort fra dialekten, er dette akkurat det man trenger for å opparbeide en viss julestemning, mens det regner utenfor og det er mange plussgrader. Og versjonen av den svenske julelåten «Karl Bertil Jonsson» fra tegnefilmen man alltid får med seg på formiddagen julaften, er strålende.
Hele veien swinger det fint av musikerne, som behandler disse julelåtene på sin egen måte, hvor det at det skal swinge står i hovedsetet. En av låtene, «Julemorgon», er skrevet av Malmedal Hauge, og er en fin julesang som raskt kan gå inn i julesangtradisjonen.
Ei fin juleplate, som er laget på dugnad i Ocean Sound Recordings i lokalområdet, og en plate jeg kommer til å spille hvis trangen til julestemning her i København blir altfor stor.
Jan Granlie
Siri Malmedal Hauge (v), Sondre Ferstad (harm, g, v), Kjetil Jerve (p, rhodes, wurlitzer, v), Martin Morland (b, perc, v), Henrik Lødøen (dr, perc, v)