Dolman / Rossy / Jobin er en Montreal-basert eksperimentell trio som består av trommeslageren Aaron Dolman, vokalisten Sarah Rossy og vokalisten og vibrafonisten Eugenie Jobin. Ifølge internettet sier man om trioen at «Gruppens iver etter å utforske ukjente lyder og former er basert på en rekke musikalske tradisjoner, spesielt jazz, fri improvisasjon, kammermusikk, minimalisme, avantgarde og nordamerikansk folkemusikk. Trioens utpreget minimalistiske instrumentering utnytter de uttrykksfulle kreftene i perkusjonen og den menneskelige stemmen som utmerkede formidlere av rytme, melodi, poesi og sang. Resultatet er en lyd som føles både intimt kjent, så vel som forfriskende ny».
Jeg kjenner overhodet ikke til de tre musikerne fra tidligere. Men utfra informasjonen på internettet er Dolman de senere årene utmerket seg som en av Montreals ledende trommeslagere, som har spilt med blant andre Kevin Dean og Jean-Michel Pilc, samt flere ledende musikere innenfor den nord-amerikanske folkemusikken.
Sarah Rossy er en vokalist som beskrives som «a mythical sonic creature of sorts with a voice that is colorfully chameleonic yet vulnerably human», som har utgitt flere plater som er tilgjengelige på bandcamp.com.
Eugenie Jobin er en artist som befinner seg i det alternative musikkmiljøet i Montreal og Québec, som arbeider både innenfor jazz, folk, poesi, chanson og alternativ musikk.
Ifølge internettet igjen, er «albumet en reise inn i de unike stemningsfulle egenskapene til trommer og den menneskelige stemmen – brakt i skarpt fokus av gruppens slående minimalistiske instrumentering. Dolmans komposisjoner og originale tekster visker ut grensen mellom notert og improvisert fremføring, og undersøker den uttrykksfulle kraften til å ta og gi plass». Selv sier Dolman følgende om musikken: «Dette er musikk om verdensrommet. Mellomrommet mellom hver tone, hvert ord, hvert pust. Mellom det som var, det som er og det som kan være. Stillhetens milde styrke. Dette er musikk om rommene som rommer de vi elsker og som står tomme når de går tapt».
Det er Doman som har laget all musikken, bortsett fra «The Fiddle And The Drum», av Joni Mitchell, og som første gang kom på hennes plate «Clouds» i 1969.
Vi får 11 komposisjoner, og de starter med trommene i «two boats and the lighthouse keeper», og når Rossy kommer inn som hovedvokalist, får jeg en slags følelse av svenske Wildbirds & Peacedrums (Mariam Wallentin og Andreas Werlin). Men med to kvinnelige vokalister sammen med trommer, blir dette som å sette de to svenskene inn i et canadisk landskap, hvor de to stemmene beveger seg tett på mer folkemusikk i nærheten av Kate & Anna McGarrigle. Men samtidig er dette adskillig mer «flytende», hvor de to stemmene nesten kan låte som to engler – i alle fall slik jeg forestiller meg englesang.
Og derfra og ut, er dette en original og fin innspilling som bør bli likt av alle som er begeistret for musikk i landskapet til en rekke indie-musikere, kombinert med canadisk folkemusikk, som i mange tilfeller nesten blir keltisk. Noen av låtene er med ordløs sang, og det er her de to vokalistene virkelig kommer til sin rett. De kommuniserer fint gjennom hele platen, og med trommene til Dolman i bakgrunnen får vi en fin blanding, hvor han trekker inn det mer rytmiske. Noeb låter blir nesten litt eksperimentelle, som tredjesporet «together», hvor de to stemmene kler hverandre perfekt, og som er litt annerledes enn de fleste andre låtene.
Hovedvokalen til Rossy er nesten himmelsk og hun har full kontroll på stemmen i hele registeret, som hun utnytter til fulle. Og når deres versjon av Joni Mitchells låt overhodet ikke blir en kopi, men deres helt personlige tolkning, så er denne anmelderen mer enn fornøyd.
«are you here to help?» er blitt en neddempet, lyrisk og fin plate med to stemmer som kler hverandre perfekt over et fint trommespill fra Dolman.
Anbefales for den som vil senke skuldrene og bare nyte vakker musikk.
Jan Granlie
Aaron Dolman (dr), Sarah Rossy (v), Eugénie Jobin (v, vib)