På musikkspråket betyr encore, ekstranummer, noe som absolutt må være tilfelle med denne ECM-utgivelsen. Eberhard Weber utga sin første plate, Colours of Chloé (ECM, 1973), og ble mest kjent fra sitt lange samarbeid med saksofonisten Jan Garbarek. Han huskes også fra innspillinger med Gary Burton, Ralph Towner og Pat Metheny, i tillegg til gruppen Colours, som han startet sammen med Charlie Mariano, Rainer Brüninghaus og Jon Christensen. Noen har kanskje også fått med seg hans bidrag på fire av Kate Bush sine innspillinger, før han ble rammet av hjerneslag i 2006. Etter det har han ikke vært å se på en scene.
Opptakene på denne duoplaten med flugelhornisten Ack van Rooyen er fra perioden 1990-2007, og jeg har en mistanke om at noe er satt sammen i ettertid, med opptak av Webers bass og pålagt van Rooyens flugelhorn i etterkant.
Hele veien gjennom opplever vi Webers helt spesielle basslyd, som kommer fra hans spesialkonstruerte bass, som han utviklet rundt 1970.
På «Encore» spiller han akkurat slik vi kjenner han fra de tidligere innspillingene, og van Rooyen legger seg på og bidrar med mye fint spill på toppen, under og ved siden.
Men som helhet blir dette mer en plate for blodfansen, mer enn et nyskapende verk, etter min mening.
Men det er en fin gest av ECM-sjef Manfred Eicher å gi ut et minnesmerke som dette over en musiker som har betydd så mye for plateselskapet ECM.
Jan Granlie
Eberhard Weber (b), Ack van Rooyen (flh)