Den norske bassisten Eivind Opsvik har bosatt seg i Brooklyn, New York, denne smeltedigelen av rytmisk musikk, som de senere årene nærmest alene har båret den amerikanske jazzen framover.
Han kommer fra Sunnmøre, og før han forlot «furet værbitt» hørte vi han i flere sammenhenger med blant annet Paal Nilssen-Love, Bjørnar Andresen, faren Peter Opsvik, Rob Waring, Helge Lien og mange flere. Etter at han forlot gamlelandet, har han vært å høre på et utall plater, først og fremst med musikere fra Brooklyn, eller musikere som har vært på søk etter det nye.
Hans Overseas-band har utgitt fem plater, og stort sett med samme musikere – Brandon Seabrook (g), Tony Malaby (ts), Kenny Wollesen (dr, perc) og Jacob Sacks (p, org).
Musikken har utviklet seg temmelig mye siden «Overseas I» kom i 2005, og jeg må si jeg ble overrasket første gang jeg puttet platen i spilleren. For her var musikken adskillig mer energisk og vital enn bandet låt da de spilte på Jazzhouse i København i fjor. Da syntes jeg gitarist Seabrook tok altfor mye plass, mens det nesten var umulig å høre Sachs pianospill eller Malabys tenorsaksofon.
Men på den nye plata, hvor vi får ni komposisjoner gjort av kapellmesteren, er lydbildet et helt annet. Her er balansen gjenopprettet, og alle musikerne får vist seg godt fram.
Derfor er det også blitt en fin plate, som føyer seg godt inn sammen med en del av de andre platene vi de senere årene har fått fra Brooklyn. Og Eivind Opsvik er virkelig i ferd med å markere seg som en av de beste bassistene innenfor den nyere jazzen «over there».
Jan Granlie
Eivind Opsvik b, bass-synth, dr.mach, hand claps), Brandon Seabrook (g), Tony Malaby (ts), Kenny Wollesen (dr, perc, dr. mach, hand claps) og Jacob Sacks (p, org)