Keyboardisten og komponisten Fini Høstrup var for meg helt ukjent før jeg fikk denne innspillingen i fanget. På «Turnings» har han samlet sitt «gamle hold» fra forrige trioplate, bassisten Kaspar Vadsholt og trommeslageren Søren Frost. I tillegg får vi møte saksofonisten Hans Ulrik og gitaristen Per Gade i 11 komposisjoner av Høstrup, som alle ligger godt innenfor fusjonjazzen fra 80-tallet, kanskje den kjedeligste og mest stillestående perioden i jazzhistorien.
Det var tiden da alle mulige dårlig synther ble trukket fram og brukt til det kjedsommelige i alle mulige jazz- og popsammenhenger. Fretlessbassene florerte og trommene skulle låte som maskiner. I tillegg var det nesten ikke en eneste saksofon som ikke skulle vrenges og vris på lydmessig med alle mulige effektbokser.
Selv om musikken til Høstrup ligger godt innenfor den forhatte stilarten, så synes jeg dette laget klarer å styre godt unna de verste fallgrubene.
Høstrup skriver fine låter, og Ulriks saksofoner låter, som alltid. Han er en saksofonist som kan plasseres nesten i hvilken som helst sammenheng, og det låter fint. Her er han viktigste solist, og leverer hele veien strålende spill. Per Gades gitar er også fri for de fleste unødvendige effektpedaler, og låter fint hele veien, og kompet, med Vadsholt og Frost gjør jobben slik de skal innenfor denne stilarten.
Høstrup er en fin keyboardist, som har hatt som viktigste oppgave å lage og sette sammen spiselige låter. Hans rolle som keyboardist blir mest å understøtte og gjøre musikken mer spiselig, noe han gjør som skulle han vært kjøkkensjef på en av Danmarks beste restauranter.
«Turnings» er rett og slett blitt en hyggelig plate med nostalgisk musikk, som nesten er kjemisk fri for tull og tøys. Fagfolk!
Jan Granlie
Fini Høstrup (keys), Hans Ulrik (s), Per Gade (g), Kaspar Vadsholt (b), Søren Frost (dr)