Den svenske trioen Fire!, er det opprinnelige bandet som har utviklet seg til Fire! Orchestra!, som er et av de tøffeste ensemblene innenfor den europeiske jazzen per i dag. «Lillebroren» Fire! består av tre av hovedpersonene i Fire! Orchestra, det vil si saksofonisten Mats Gustafsson, bassisten Johan Berthling og trommeslageren Andreas Werlin, og det må være perfekt for et såpass stort band som Fire! Orchestra og ha en miniversjon, eller «lillebror» som det ikke er like problematisk å samle for turneer eller spillejobber.
Det jeg synes er mest spennende med denne lille versjonen, er at mye av den samme energien man finner i det store ensemblet beholdes også i det lille formatet. Selvsagt krever det mye av de tre musikerne, men her snakker vi om noen av de mest energiske musikerne innenfor «idrettsgrenen» frittgående jazz i skjæringspunktet med punkrocken, så alt er i trygge hender.
Vi får sju «strekk», som låter mer energiske enn hva vi tidligere har hørt fra trioen. Werlin holder hele veien stø kurs med relativt tungt rockebeat, Berthling er kanskje den som legger de fleste heavy-riffene over Werlin, mens Gustafsson nok en gang gjør hva han kan for å rette ut både tenoren- barytonen- og bass-saksofonen med heftig spill på toppen.
Musikken vi får servert er relativt dyster hele veien. De tre har nok tatt inspirasjon fra flere av de mest depressive rockerne fra tiden da disse tre var unge opprørere. Men det er også med på å gi Fire! et særpreg. Det er flere band innenfor den frittgående musikken som holder på i noenlunde samme landskapet som disse tre herrene, men jeg kjenner ikke til noen, som i et såpass lite format, klarer å fylle rommet slik disse tre gjør. Og det kommer selvsagt av at vi har med tre utrolig dyktige og kreative musikere å gjøre. De tre kjenner hverandre godt fra mange prosjekter og mange lange timer i turnébusser og med venting på diverse flyplasser rundt om i verden. Og siden jeg ikke tror noen av disse tre er spesielt gode i kortspill, tror jeg samtalene heller har gått i musikk de andre bør sjekke ut, plater som er innkjøpt på siste turné og hvilke prosjekter de selv holder gående. Da blir det også tid til å bli kjent med hverandre musikalsk, og det tror jeg er hovedgrunnen til at dette trekløveret fungerer såpass bra på plate og konsert. De er usedvanlig trygge på hverandre, og vet hvor de vil i fellesskap.
Og da får vi et tungt, heftig, rått og tøft resultat som det vi får på «The Hands». Og hvor hardt dette er for musikerne, kommer fram mot slutten av «Up, and Down», hvor en stemme, det må være Gustafsson, klart gir uttrykk for at dette ikke er noe «barneskirenn».
Er du booker for en eller annen rock- eller jazzfestival, og du ikke har råd til å booke Fire! Orchestra, så skal du booke miniutgaven. Det er nok trøkk og energi til å drive et par kraftverk i Gustafssons hjemby, Umeå, i disse tre.
Tøffere enn toget!
Jan Granlie
Mats Gustafsson (ts, bs, bass-s, leve elec), Johan Berthling (b), Andreas Werlin (dr, perc, feedback)