Den polske komponisten Krzysztof Penderecki ble født den 23. november 1933 i Dębica i Polen. Han regnes som en av de fremste representantene for den polske avantgarden, og en av verdens betydeligste samtidskomponister. Han komponerte en rekke store verk på bestilling, blant annet et verk til minne om ofrene i Auschwitz, et verk til FN til deres 25-årsjubileum og et verk til 3000-årsjubileet til Jerusalem. I tillegg har han også skrevet flere operaer og symfonier. Hans musikk nådde det store publikum med hans filmmusikk til William Friedkins film «Eksorsisten», Stanley Kubricks «Ondskapens hotel» («Shining») og Martin Scorseses «Shutter Island». Han skulle visstnok også være tiltenkt et verk til åpningsseremonien til de olympiske leker i Beijing i 2008.
Han skrev også verket «Actions for jazzensemble», som Mats Gustafsson og hans musikalske venner i Fire! Orchestra nå har gjort sin versjon av på plate. Og skal man, uten å ha hørt resultatet, eller originalen, så høres dette ut som et vågalt prosjekt fra det store bandet. En gjeng «frittgående» musikere som skal gjøre et «klassisk» verk, kan bli noe oppkonstruert og unaturlig, tenker jeg.
Fire! Orchestra er et ensemble som har endret seg mye siden starten i 2009. Men man kunne nesten forvente noe helt nytt fra ensemblet etter forrige prosjekt som endte opp med utgivelsen «Arrival» som kom i 2019. Da hadde besetningen i ensemblet endret seg, blant annet med at de hadde invitert med strykere, noe som utvidet lydbildet en hel del, noe som blant annet førte til at de kunne gjøre en strålende versjon av Robert Wyatts låt «At Last I Am Free», som på turneene med denne besetningen ble en publikumsfavoritt, ikke minst på grunn av Mariam Wallentins vokalbidrag.
På deres nyeste innspilling, består ensemblet av Goran Kajfes (tp), Niklas Barnø (tp), Susana Santos Silva (tp), Reine Fiske (g), Per Åke Holmlander (tuba), Maria Bertel (tb), Anna Högberg (as), Per Texas Johansson (ts, cl, fl), Christer Bothén (bcl), Alexander Zethson (org), Elsa Bergman (b), Torbjörn Zetterberg (b) og Andreas Werlin (dr), ved siden av Gustafsson selv på barytonsaksofon. Altså ingen strykere eller vokalister, noe denne anmelderen nesten hadde regnet med når man skulle gjøre et mer «klassisk» verk. Men siden undertegnede ikke har hørt originalversjonen, og egentlig ikke vet om det var strykere i besetningen i partituret til Penderecki, så regner jeg ikke med at Gustafsson har kuttet strykerne for å lage noe «eget» ut av verket, men for at det rett og slett ikke er strykere med i originalpartituret.
Verket ble bestilt av Sacrum Profanum-festivalen i Kraków i 2018. Tanken var å plassere det klassiske verket i en moderne setting, med en ny tilnærming og et nytt lydbilde. Den første oppsetningen av «Actions For Free Jazz Orchestra» fant sted i 1971 på Donaueschingen og ble fremført av New Eternal Rhythm Orchestra, 14 internasjonale jazztungvektere samlet av Don Cherry for anledningen og dirigert av Penderecki.
Komponisten hadde hørt Globe Unity Orchestra et par år tidligere, og ble fascinert av mulighetene til å jobbe med musikere med en annen bakgrunn og med andre perspektiver enn han var vant til fra den klassiske verden. Utfordringen for alle involverte var å finne den rette balansen mellom komposisjon og improvisasjon. Ideen ble opprinnelig møtt med en viss skepsis fra musikerne, men dette ga snart vei til aksept og til og med stor iver.
Fire! Orkesterets instrumentering er nesten identisk med den fra 1971. Den viktigste forskjellen er at tuba erstatter en av trombonestemmene. Innspillingen er gjort live i Kraków, den 11. september 2011, og må vel regnes som førstegangsfremførelsen av stykket med Fire! Orchestra.
Og det starter nesten klassisk, med strykebass og tuba, men det går ikke lang tid før vi føler at dette langt fra er et typisk «klassisk» verk. Musikken skiller seg en del fra det vi er vant til å høre fra Fire! Orchestra, men et slikt ensemble og en orkesterleder som Mats Gustafsson står ikke lenge i ro og føler seg bekvem med det han allerede har gjort. Han vil videre, og da er et verk som dette, kanskje den rette veien å gå.
Det er uvant å høre disse musikerne spille et ferdig skrevet verk, uten å gå sine egne veier til høyre og venstre, med himmelstormende improvisasjoner og egne kreative ideer. Men det er også deilig å høre denne gjengen musikere, «oppføre» seg som «ordentlige» musikere, og følge Gustafssons dirigering.
Men det er ikke slik at musikken ligger milevis fra det vi kjenner fra tidligere møter med ensemblet. Musikken til Penderecki må nesten ha vært en inspirasjon for Gustafsson i lang tid, for hadde vi ikke visst at verket var skrevet av en framifrå, polsk komponist, hadde vi nesten trodd at det var ensemblets egen musikk. Og hele veien, i soliene, får vi de enkelte musikernes personlighet godt fram. Derfor er også «Actions for free jazz orchestra» blitt et verk som passer perfekt for denne gjengen «frittgående» musikere.
Spennende, kreativt og deilig!
Jan Granlie
Mats Gustafsson (bs, cond), Goran Kajfes (tp), Niklas Barnø (tp), Susana Santos Silva (tp), Reine Fiske (g), Per Åke Holmlander (tuba), Maria Bertel (tb), Anna Högberg (as), Per Texas Johansson (ts, cl, fl), Christer Bothén (bcl), Alexander Zethson (org), Elsa Bergman (b), Torbjörn Zetterberg (b), Andreas Werlin (dr)