Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

FIREBIRDS FEAT. NORDIC STRING QUARTET

«Adaptations»
DACAPO RECORDS, 8.224761

Den danske trommeslageren Stefan Pasborg, har laget en trio som tidligere har tolket noen av de mest ikoniske komponistene som Igor Stravinsky.Han fikk tidlig et møte med klassisk musikk. Hans mor og stefar var begge ballettdansere ved Det Kongelige Teater i København. Så hans tidlige møter med ballettmusikk – spesielt verkene av Igor Stravinsky – gjorde en dyp innvirkning på ham. Debutalbumet fra The Firebirds ble utgitt i 2015 og bandet fikk navn etter orkesterverket til Stravinsky, The Firebird, Sammen med saksofonisten og klarinettisten Anders Banke og keyboardisten Anders Filipsen, har Firebirds blitt et slags «friminutt» for de tre muskerne, hvor de kan tolke annen musikk enn det de reiser rundt på vegene med.

På deres nye utgivelse, samarbeider de med Nordic String Quartet, som består av fiolinistene Heiðrun Petersen og Mads Haugsted Hansen, bratsjisten Daniel Eklund og cellisten Lea Emilie Brøndal.

Her skaper de et musikalsk rike der sjangere flettes sammen og streng troskap får en flytende form. Med å bevege seg vekk fra konvensjonene, improviserer trioen fram musikk hvor de involverer strykekvartetten. Diss eimprovisasjonene kombineres med musikk komponert av norske Inga Margrete Aas, italienske Mauro Patricelli, som er bosatt i Danmark, finske Veli Kujalas, britiske Nick Martin, som er bosatt i København og katalenske Xavier Bonfill og fremført av den nordiske strykekvartetten sammen med trioen, som sammen skaper et stadig skiftende og spennende, musikalsk landskap.

I trioen er det vel Pasborg som er kjent for å bevege seg inn i flest forskjellige, musikalske landskap. Fra souljazz med Ibrahim Electric til hans fascinasjon for Stravinsky, mens Banke er å finne i en rekke «nyere» ensembler innenfor den improviserte musikken, hvor det lages større orkesterverker, som hos Jacob Anderskov og Maria Faust. Filipsen oppholder seg også, mer og mer, i det moderne og eksperimentelle, noe man legger merke til allerede i åpningslåten «A Possible Meeting». I starten hører vi kun trioen, men allerede i den andre låten, Aas sin «In the Eye Was an Animal», får vi trioen sammen med strykekvartetten.

Og gjennom de 14 låtene og komposisjonene, beveger de seg inn i samtidsmusikken, og eet godt stykke vekk fra der vi vanligvis hører trioen. I altfor mange tilfeller hvor jazzmusikere skal samarbeide med andre kunstarter og musikere, blir musikken enten gjort på jazzens premisser eller premissene til de andre sjangerne. Det er heller sjelden at de er «likeverdige». Men på denne utgivelsen synes jeg Firebird går nesten sømløst sammen med strykekvartetten. I de låtene hvor Firebirds opptrer alene, legger de seg fint inn i et samtidsmusikalsk landskap, som strykerne nærmest kan gå inn og ut av.

Den mest fremtredende solisten er Banke med sin klarinett, som hele veien mestrer samtidsmusikken og det mer klassiske på en fremragende måte. Filipsen er den som legger bakteppet, mens Pasborg benytter seg ofte av køller og går langt vekk fra for eksempel på drivende spillet i Ibrahim Electric.

Dette er blitt en annerledes og spennende utgivelse med trioen og strykere, som på utmerket måte samarbeider rundt komposisjonene. Og med låtene med kun trioen, som er de fleste på platen, klarer de å lage spennende musikk som tangerer jazzen innimellom, som i fjerdesporet «Nocturnal Dance», og som gir oss et pusterom.

Samarbeidet med strykekvartetten er god. De to «delene» har stor respekt for hverandre, noe som fører til at vi får en annerledes og spennende plate fra Firebirds og Nordic String Quartet.

Jan Granlie

Anders Banke (clarinet, saxophone), Anders Filipsen (keyboards), Stefan Pasborg (drums), Heiðrun Petersen (violin), Mads Haugsted Hansen (violin), Daniel Eklund (viola), Lea Emilie Brøndal (cello)