Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

FLORADIS / BAUER / HERTENSTEIN

«temporal driftness»
EVIL RABBIT, 38

Når det dukker opp utgivelser fra selskapet Evil Rabbit, så vet vi nesten kva vi får. Det er et selskap som ikke bryr seg særlig mye om store salg og kommersiell jazz og improvisert musikk. Her er det utvilsomt den musikalske kvaliteten som står i høgsetet, og vi får, nesten aldri, den lettbente jazzen.

Klarinettisten og altsaksofonisten Floros Floridis kommer fra Thessaloniki i Hellas. Han studerte fysikk og matematikk ved Aristotelion University of Thessaloniki. Han utforsket sin åpenbare kreativitet utover vitenskapen, og studerte deretter klassisk klarinett under den rumenske professoren Konstantin Ugureanou, og startet sin karriere som profesjonell musiker på slutten av 1970-tallet. Han regnes som en av jazzens hovedfigurer i Hellas, ikke minst fordi han sammen med pianisten Sakis Papadimitriou i 1979 spilte inn det første moderne jazzalbumet som ble produsert i Hellas – Improvising at Barakos (som dobbel LP). Han har samarbeidet med musiker som Peter Kowald, Guenter «Baby» Sommer, Paul Lytton, Nicky Skopelitis, Paul Lovens, Phil Wachsman, Louis Moholo, Vincent Chancey, Ivo Papazov og en rekke andre. Og i Berlin har han jobbet med blant andre Matthias Bauer, Jan Roder, Chris Dahlgren, Olaf Rupp, Harri Sjöström, Gerhard Gschlössl og Dag Magnus Narvesen. Han har gjort konserter og festivaler i Hellas, Europa, Kina, Australia og USA med et stort antall europeiske og amerikanske musikere, så som Evan Parker, Peter Brötzmann, Ken Vandermark, Irene Schweitzer, Ivo Papazov, Andrew Cyrille, Barre Phillips, Conny Bauer, Johannes Bauer, Sirone, William Parker, Steve McCall, Andre Jaume, Barry Guy og ei røys med andre frittgående musikere.

Bassisten Matthias Bauer er en av de viktige musikerne i Berlin. Han har spesialisert seg på samtidsmusikk og har gjort et stort repertoar av solokomposisjoner for kontrabass. Han spilte med mange internasjonalt anerkjente musikere på den frie improvisatorscenen og deltok i forskjellige ensembler og festivaler. Og trommeslageren Joe Hertenstein har utgitt seks album som leder med bandene HNH, POLYLEMMA, Future Drone, TØRN, og hans trio med saksofonisten og klarinettisten Michael Moore og bassisten Greg Cohen.

På denne utgivelsen får vi 11 sekvenser med tittelen «drift 1 – 11», og alt er innspilt i Zentrifuge i Berlin den 15. februar 2023. Og fra start til mål er dette fritt improvisert musikk fra tre musikere som går rett inn i folden av spennende innspillinger på Evil Rabbit.

Jeg fascineres nesten alltid av musikere som trakterer bassklarinetten i et landskap hvor Eric Dolphy ligger ett eller annet sted i bakgrunnen, hvor instrumentet trakteres fritt og med spennende ut- og innspill sammen med utmerket bass-spill og drivende godt trommespill. At Floridis har oppsøkt Berlin og Tyskland for å utvikle denne musikken er på mange måter helt naturlig. For hele veien ligger salige Peter Brötzmann og lurer i bakgrunnen, særlig i de strekkene hvor Floridis spiller «vanlig» klarinett. Han er en utmerket bassklarinettist, og med et ytterst kreativt og fint bass-spill og et trommespill som binder det hele sammen på utmerket vis, er dette blitt en strålende utgivelse med fritt akustisk, improvisert musikk som er en god fortsettelse på den tyske frijazzbølgen som på mange måter, åpnet opp for denne musikken i Europa.

De 11 «strekkene» henger fint sammen, samtidig som de er varierte og spennende. Og det virker som de tre musikerne er helt på linje når det gjelder hvilken musikalsk veg de vil bevege seg inn i. En utmerket frijazzplate fra tre utmerkede musikere.

Jan Granlie

Floros Floridis (bass clarinet, clarinet, alto saxophone), Matthias Bauer (double bass), Joe Hertenstein (drums, percussion)