Den amerikanske trommeslageren Frank Rosaly kjenner kanskje noen fra den siste versjonen av The Scorch Trio med gitaristen Raoul Björkenheim og bassisten Ingebrigt Håker Flaten, eller Håker Flatens amerikanske The Young Mothers-band. Men han har også spilt med en rekke andre, som saksofonisten Matana Roberts, Jason Adasiewicz, Jorrit Dijkstra, Fred Lonberg-Holm, Dave Rempis, Tomeka Reid og Jason Roebke for å nevne noen få.
På «¡Todos De Pie!» har han tatt for seg den tradisjonelle musikken fra Puerto Rico, (og da snakker vi ikke om feriestedet i Spania, men landet rett øst for Florida), hvor hans foreldre kommer fra, og filtrert den gjennom noen eksperimentelle og fritt improviserte filtre.
I bandet har han med en rekke musikere fra den fritt improviserende avdelingen, blant annet den nederlandske vokalisten Jaap Blonk, Chicago-trombonisten Jeb Bishop og bassisten Nathan McBride i tillegg til gitaristen Alex Farha, keyboardisten Ben Boye, fløytisten og saksofonisten Cameron Pfiffner, trombonisten Nick Broste og flere perkusjonister, slik det høver seg i denne rytmiske «dansemusikken».
Men det er langt fra «dansemusikk» vi får servert hele veien fra den godeste Rosaly. Riktignok starter de fleste låtene som litt dansevennlige, hvis man er godt trent innenfor dansen fra denne delen av verden, men etter hvert som låtene sklrider fram, tror jeg de fleste vil få problemer med å stokke føttene til Rosalys musikk.
Men han har laget en fin og oppdatert utgave av musikken, hvor det skjer mye spennende som jeg gjerne ville ha opplevd på konsert, eller aller helst i en liten klubb i for eksempel hovedstaden San Juan i varmen. Og det er live denne musikken skal oppleves! Jeg synes kanskje også at lyden ikke er den beste gjennom hele denne «skjæringen». Det er litt som om platen er tatt opp live med litt for dårlig lydutstyr. Men skrur du volumet godt opp, og åpner alle kanaler, så swinger dette upåklagelig, og selv en traust nordmann får litt lyst til å «tråkke trinn».
Og etter hvert som platen surrer framover, synes jeg platen vokser, både i glede, sorg og intensitet. Rosaly har vært flink til å ta vare på den tradisjonelle musikken i all jazzen og det moderne lydbildet han og hans medmusikere frembringer gjennom de åtte sporene, og mens den surrer og går, tenker jeg på noen av de første «Conjure»-platene til Kip Hanrahan, som kom for en del år siden, hvor han hadde satt sammen noen stjerneband og gjorde sine versjoner av musikk fra Karibien og «fjellstroka innaførr». Men dette er mer autentisk enn det Hanrahan serverte, samtidig som man kan føle en stor og sterk respekt for den opprinnelige musikken fra Puerto Rico, som inneholder mye rytmer og (sikkert også) en rekke tragiske historier.
«¡Todos De Pie!» er blitt en fin plate, hvor Frank Rosaly på en spennende måte kombinerer hans forfedres musikk med den musikken han selv holder på med til daglig, og med dette knippet av musikere, blir det en fin stund på tur «på syden», som passer perfekt når kuldegradene kommer krypende her oppe i nord.
Jan Granlie
Frank Rosaly (dr, elec, harm, v), Jaap Blonk (v), Ben Boyd (rhodes, på, elec, harm, v), Alex Farha (chatro, g, harm, v), Cameron Pfiffner (fl, ts, harm, v), Jeb Bishop (tb, elec, harm, v), Nick Broste (tb, elec, harm, v), Nathan McBride (b, harm, v), Ivelisse Diaz (perc, v), Maya Fernández (perc, v), Kenia Guerra (perc, v), Jessica Rodriguez (perc, v)