Den svenske vokalisten Freddie Wadling kjenner vi kanskje best fra samarbeid med Fläskkvartetten. Men han har også gjort store ting på egen hånd, som for eksempel samarbeidet med Esbjörn Svensson Trio på den strålende innspillingen «En skiva till kaffet» (1999).
Han er født i Härlanda, Göteborg, den 2. august 1951. Han hadde en relativt problematisk skolegang, og ble moddet en hel del på grunn av at han mistet håret tidlig. På 70-tallet kom han i kontakt med punkscenen i hjembyen og var med i flere band, som alle levde relativt kort tid.
I 1980 spilte han med bandet Cortex, og han var med på deres studioalbum. Låten «The Freaks» fra «Spinal Injuries» (1983) ble en slags signaturmelodi. Fra 1984 var han halvparten av duoen Blue for Two, og det var på denne tiden han startet samarbeidet med Fläskkvartetten.
I 2005 fikk han Cornelis Vreeswijk-stipendet, og samme år kom platen «Jag är monstret», som ble en suksess, og i 2011 tolket han James Bond-låter på sin helt egen måte på «With Licens to Kill».
Freddie Wadling er en av fremste idolene til flere av de litt alternative rockemusikerne i Sverie, og jeg er overbevist om at musikere som Tåström, Stefan Sundström og Håkan Hellström har hørt mye på Wadling.
På «efter regnet» får vi 11 låter skrevet av forskjellige svenske låtsnekkere. Stina Nordenstam er en av de han har benyttet seg mest av, men vi finner også oversettelser av låter gjort av Lou Reed/J. Cale og Steve Winwood/Jim Capaldi.
Det som er spesielt med Wadling, er uten tvil hans fantastiske stemme. Man kan gjerne sammenligne med Tom Waits, men det blir egentlig ikke riktig. Waits/Vreeswijk/Hellström, kanskje? Men den er helt særegen og vakker. Det er en helt egen sårhet i stemmen som når rett inn i hjertet, og tekstene omhandler ofte skyggesidene i samfunnet. Hør for eksempel på Nordenstams fine «Ensam på havet», en perle. Eller sjekk ut Håkan Hellströms «Känn ingen sorg» eller Owe Thörnqvists «När min vän». Det er så vakkert at man kan gråte.
Lydbildet er relativt enkelt. Her er det Wadlings stemme som står i fokus, noe han mestrer på fremragende måte.
Dette er rett og slett blitt en perle av en plate. Ikke så veldig mye streit jazz, men det bryr vi oss ingenting om. Wadling har laget en plate helt på linje med for eksempel «En skiva till kaffet».
Jan Granlie
Freddie Wadling (v), Amanda Werne (v), Christian Olsson (dr, g), Per «Ruskträsk» Johansson (s, cl, fl), Örjan Högberg (viola), Håkan Hellström (v), Sebastian Öberg (c, b, g)