Pianisten Anne Grete Lunner er kjent blant en del nordmenn fra bandet Einmal kommt die Liebe, en rocka jentetrio som gjorde opprocka cabaretmusikk for noen ar siden. Etter dette samarbeidet har det vært relativt stille rundt Lunner, men hun har ikke ligget på latsiden.
Nå er hun ute med bandet Friland, som med utgangspunkt i folkemusikken fra hennes hjemtrakter i Trysil, og grenseområdet mot Sverige, gjør en slags viseplate med klare jazz- og folkemusikkreferanser med melodier og referanser ikke så mange kjenner til.
Anne Grete Lunner startet i 2011 å lage musikk inspirert av gamle arkivopptak som var samlet på CDen «Mine strenger» (utgitt av Trysil-Knut Dans- og Spelemannslag i 1999). I følge platecoverteksten så er denne musikken sterkt beslektet med den svenske folkmusikktradisjonen, og Anne Grete ønsket derfor å bruke fragmenter fra grensemusikken kombinert med nyskrevne svenske tekster i dette prosjektet.
Med seg i prosjektet hadde hun fra starten med seg perkusjonisten Harald Skullerud og bassisten Tov Ramstad, som fremdeles er med i prosjektet.
«Friland» er blitt en flott samling låter, med klare preferanser i både den hedmarkske folkemusikken, som prosjektet «Østerdalsmusikk» «jazzifiserte» på en fremragende måte for ikke lenge siden, og den svenske musikken vi kjenner fra bl.a. pianisten Jan Johansson og vokalkvartetten Kraja.
Til å skrive nye tekster har de fått hjelp av Mia Buflod Rydje (fra Trysil), og den svenske sangeren og låtskriveren Karin Renberg, som bidrar med vakker vokal på flere av låtene. I tillegg synger Lunner på noen, bl.a. på to spor i duett med svenske Stefan Sundström.
Jeg merker at jeg for hver gang jeg spiller denne plata, blir mer og mer fascinert over låtmaterialet, som kommer fra samme delen av Norge som jeg selv kommer fra, men som jeg nesten ikke kjenner til. Riktignok med noen unntak. Åpningslåta «Valsen (Var du du, eller var det jag)» kjenner jeg til fra før, bl.a. fra svenske Merit Hemmingson. Ellers er det mye nytt materiale å oppdage her. Den fine «Jag med, du med» av Sundström og Renberg er en av favorittene. Noen låter, bl.a. «Runnom» som er et arkivopptak fra «Mine strenger», som følges av bandets versjon, «Rund-om», kunne gått rett inn som musikk til filmen «Ronja Röverdatter».
På den Jan Johanssonske «Sina’s trall» etter Sina Olsen Krokstad, som Anne Grete Lunner har bearbeidet, får vi fint trompetpålegg av Per-Willy Aaserud, en praktfull låt i all sin enkelthet, er en låt som bør kunne bli en klassiker på linje med «Visa från Utanmyra».
Til slutt får vi en folkemusikksalme (som jeg selvsagt ikke husker navnet på) som bonusspor, hvor Lunners spiller usigelig vakkert piano og trekkspill. Og som andre ekstranummer får vi et arkivopptak med Mina Sætre, som setter musikken inn i den rette folkemusikksettingen.
I det hele tatt er dette blitt en nydelig plate som bør nå ut til flere enn de lokale i Trysil-traktene. Konseptet Friland bør kunne presenteres på mange konsertscener rundt om, og denne innspillingen er allerede i ferd med å bli en favoritt i min lille hule på Frederiksberg i Danmark.
Jan Granlie
Anne Grete Lunner (keys, v), Harald Skullerud (perc, v), Tov Ramstad (c, b, sag), Karin Renberg (v), Stefan Sundström (v), Per-Willy Aaserud (tp), Simon Munch (kor), Bård Bjørke (g), Wassim Quassis (oud), Johan Hollseter (v, arkiv), Mina Sætre (v, arkiv)