Den norske saksofonisten Frode Gjerstad og hans trio trenger ingen nærmere presentasjon for våre lesere på salt peanuts*. Vi anmelder jevnlig plater fra Stavanger-saksofonisten, enten det er med hans faste trio eller i andre spennende konstellasjoner.
Nå er han ute, eller i alle fall håper vi at postgangen fra trykkeriet i Polen til trommeslageren i bandet og platedirektøren, Paal Nilssen-Love, har fungert, slik at platen omsider er ute blant ivrige fans, og at flere enn oss heldiggriser, som allerede har hatt platen noen uker, har fått tilgang til platen.
Ved siden av Gjerstad på altfløyte, altsaksofon og klarinett og Paal Nilssen-Love på trommer, består trioen, til daglig, av bassisten Jon Rune Strøm, fra Otterøya utenfor Namsos. Men på denne utgivelsen er bassrekka utvidet med Øyvind Storesund, fra Bø i T&elemark, og det er han som er +’et i besetningen denne gangen, selv om han også tidligere har spilt med Gjerstad, blant annet i trioen før Strøm kom med og mens han har vært opptatt på annet hold, og er velkjent med den musikken han lager.
Vi får fire kollektive improvisasjoner, alle gjort av bandet der og da i Paradiso Studio den 22. og 23. august i 2018
Den som kjenner Gjerstad og hans kumpaners musikk fra før, vet hvor de fire oppholder seg også på denne innspillingen. Og de starter med «Dead Trees In The Park», hvor Gjerstads altsaksofon umiddelbart tar oss til Ornette Coleman og hvordan han spilte de siste årene av sitt liv. Og derfra og ut er dette en fin reise i det frie jazzlandskapet.
Strøm og Storesund alternerer på å være i «skuddlinjen» for Gjerstad og Nilssen-Loves improvisasjoner, men innimellom, når de mener det må litt ekstrta basstrøkk til, er begge med for å utfordre de to andre.
Dette er blitt nok en strålende plate i freejazzens vidunderlige verden fra noen av Norges ledende innenfor faget. De er gode lyttere, samtidig som de utfordrer hverandre og pusher hverandre til å yte maksimalt.
Gjerstad er slik vi har hørt han i mange år, intens og pågående, og Nilssen-Love er, som alltid et monster bar trommene, som ikke bare «køler på» i hundre, men som også tar pauser, ligger i bunnen og koker og sparker de andre framover. Og de to bassistene, som det nesten er umulig å skille fra hverandre, passer perfekt inn i helheten.
Ogh selv om kun to av de fire musikerne kommer fra Stavanger, på sør-vestkysten av Norge, og fra en by som, før oljealderen, var en viktig by i den store religiøse bevegelsen som var etablert i Norge, særlig på sør- og sørvestkysten. Om tittelen «Forgotten City» er et minne om hva Stavanger var før «åljo» kom til byen og byen forvandlet seg til en kommersiell og amerikanisert del av Norge, vet jeg ikke, og jeg er slett ikke sikker på om de som rådde grunnen i byen før «oljealderen» vil assosiere seg med den musikken vi får fra de fire utmerkede improvisatørene vi møter her. Men uansett hva platen heter og hvilke titler de har valgt på de fire låtene, så er det gjennomført freejazz av beste merke, som fungerer storartet en solrik formiddag på Frederiksberg i Danmark.
Jan Granlie
Frode Gjerstad (afl, as, Bb cl), Jon Rune Strøm (b), Øyvind Storesund (b), Paal Nilssen-Love (dr)