Gitaristen Gorm Askjær holder til i Århus, og har sin bakgrunn fra jazz og improvisert musikk, men han arbeider også med klassisk musikk. Han har spilt med musikere som Michael Blake, Thomas Agergaard, Sofia Jernberg, Jesper Zeuthen, Jacob Buchanan, Adam Pultz Melbye, Anders Banke, Jesper Løvdal, Lars Greve og en rekke andre musikere med tilhold i Danmark, o spesielt i Århus.
På sin plate «First Movement» med sitt band Secret Safari, har han mee saksofonisten Christian Vuust, trompeteren Kasper Tranberg, bassisten Thomas Sejthen og trommeslageren Morten Nottelmann, og vi får sju komposisjoner gjort av Askjær, hvor fjerdesporet, «Phantasie Gymnopédie» er en låt hvor han har tatt utgangspunkt i Eric Sties komposisjon «Gymnopédie No. 1», og ikke endret den mer enn at han, mer enn gjerne, deler komponistansvaret.
Vi får en form for moderne jazz med klare røtter i 60-tallets mer melodiøse komposisjoner. Jeg får en slags følelse av noe man har hørt med klarinettisten Jimmy Giuffre når jeg hører musikken. Det er noe kammermusikalsk over det, som allikevel er veldig til vår tid. Og andresporet, «Something Lurking Under The Front Porch» er en deilig låt som swinger fint, hvor Askjær spiller banjo under den relativt 60-talls lyden i bandet. Dette skaper en fin kontrast som gjør låten original og spennende, og det er en fin låt Askjær har laget.
Mer svevende blir låten bandet er oppkalt etter, «The Secret Safari», hvor Vuust får utfolde seg fint på altsaksofon sammen med Kasper Tranberg, som alltid er en positiv tilvekst til de musikalske prosjektene han medvirker i. Låten har en fin melodi, som fremføres på en strålende måte av bandet, og vi får nesten en slags Georg Riedels følelse av fremførelsen, samtidig som den har et lite snev av gamle, amerikanske krimserier fra fjernsynets «grusbane»-tid.
I den Satie-inspirerte «Phantasie Gymnopédie», filosoferes det vakkert over Saties musikk i en fin ballade, mens det i «Slow Surf In Cold Hawaii» legges en fin bassgang i starten før blåserne og gitaren kommer inn, og vi får nok en fin melodi, som har noe John Zorn og hans plate «Spillane» over seg, uten at det er like fritt som hos Zorn, men hvor gitaren og Tranbergs trompet skaper et fint lydbilde av noe Zornsk. Og her får vi virkelig oppleve det kreative spillet til Tranberg.
I «In The Dark Of The Light», starter de balladepreget, men jeg forventer egentlig at det skal endres etter hvert. Og det går ikke lang tid før det skjer spennende ting i gitaren og blåserne. Det er litt «Humlens flukt» over temaet som blåserne holder seg i, før gitaren legger seg på toppen med fint spill, nesten som å høre en annen dansk gitarist, nemlig Mikkel Ploug og hans rene og fine tone uten altfor mye pålegg. Og under «leker» Tranberg seg slik nesten bare han kan.
Så avslutter de med «Three Dances», en låt som tar opp i seg mye fint fra 60-tallets jazzhistorie. Før Askjær og Vuust tar styringen, og vi får en fin altsaksofonsolo, som har mye Lee Konitz i tonen og anslaget. Vakkert.
Jeg har ikke hatt gleden av å høre Gorm Askjær og hans komposisjoner tidligere, og jeg må innrømme at jeg ble overrasket. For dette er strålende musikk som både er varierte i form og spennende. Det swinger fint hele veien, og vi får noen øyeblikksbilder av jazz produsert på 60- og 70-tallet, men med nåtidens musikalske formspråk. Men hele veien skifter stemningene i musikken, ikke bare fra låt til låt, men også innenfor hver komposisjon, så hver komposisjon blir nærmest et eget «verk». Og det er noe som gjør denne innspillingen spennende.
Jan Granlie
Gorm Askjær (g, bjo), Kasper Tranberg (tp, flh), Christian Vuust (s), Thomas Sejthen (b), Morten Nottelmann (dr)