Vokalisten Øyonn Groven Myhren regnes blant Norges fremste folkemusikere, og har flere førstepremier fra Landskappleiken. I 1997 ble hun tildelt Sagaprisen for sin kveding. Hun trakterer også lyre og seljefløyte. I tillegg til den norske folkemusikken, har hun arbeidet mye med middelaldermusikk, blant annet gjennom bandet Aurora Borealis, og i 2001 kom hun med innspillingen «Nivelkinn» i samarbeid med Odd Nordstoga, med tekster av Aslaug Vaa. For den fikk de Spellemannprisen 2002 i klassen folkemusikk/gammaldans. Groven Myhren har også arbeidet som skuespiller ved Det Norske Teatret, Riksteatret og Hordaland Teater. Hun er datter av kvederen og litteraturforsker Dagne Groven Myhren og spellemann og språkviter Magne Myhren, og hun er barnebarn av Eivind Groven.
Sidiki Camara er perkusjonist fra Mali, som har vært bosatt i Norge siden 2006, som med sitt utgangspunkt i mande-musikken har vært med på å bringe de vestafrikanske rytmene inn i norsk og internasjonal jazz. Djembe og kalebass er to av de viktigste instrumentene i hans musikk. I tillegg til perkusjonsinstrumentene spiller han også balafon og det tradisjonelle strengeinstrumentet ngoni, som er beslektet med den mer kjente koraen. Helt fra begynnelsen av sin musikalske karriere ble Camara etterspurt av kjente musikere fra Mali som Ali GFarka Touré, Toumani Diabaté, Oumou Sangaré og Habib Koité. Han har reist verden rundt som soloperkusjonist med Malis nasjonalballett. Han har vært gjesteartist på flere turneer med Bill Frisell New Quartet og er fast med i Frisells gruppe The Inter Continentals. Camara har samarbeidet med framstående afrikanske musikere som Mamady Kéita, Kasse Mady Diabaté, Rokia Traoré og Boubacar Traoré. Etter at Camara flyttet til Norge i 2006 har han samarbeidet med norske jazzmusikere som Bugge Wesseltoft, Audun Erlien og Bendik Hofseth.
Olav Torget er en nysgjerrig gitarist som for en stund siden kom ut med sin solodebut «Suburban Jive». Her gjør han fantasifulle låter framført av gode enkeltmusikere som liker å spille sammen.
Torget har lenge jobbet som frilansmusiker i ulike bandkonstellasjoner, for eksempel sammen med Solo Cissokho, Karl Seglem, Helge Nordbakken, Geir Lysnes Listening Ensemble og Steinar Ofsdal. Med sine instrumenter, sin teknikk, som medarrangør, som produsent og som komponist påvirker han musikken og musikerne han jobber med.
På deres fellesprosjekt «Tìle» får vi ni låter hvor den vestafrikanske musikken vi kjenner fra Mali er sterkt dominerende. Men ikke uten at Groven Myhrens sterke tilknytning til den norske folkemusikken er tilstedeværende. Men med Camaras sterke perkusjonsspill og, ikke minst, Torgets gitarspill, tas vi med til vestkysten av Afrika.
Men å kombinere den vest-afrikanske musikken med den norske folkemusikken beviser at avstanden ikke er så fryktelig stor når det kommer til stykket. Hør bare på den fine «Linet», med norsk tekst og vest-afrikansk musikk. Her er hvor tekstlinjene er improviserte over to tradisjonelle, norske folketoner, og hvor Torget spiller på en liten afrikansk lutt, mens Camara lager fine vendinger på perkusjon.
Det samme kommer kanskje enda klarere fram i «Snjoren og soli», hvor Groven Myhren går langt inn i den norske folkemusikken, mens de to andre boltrer seg i det vest-afrikanske.
Og slik fortsetter det gjennom de ni låtene. Det kan godt hende at det er noen i det tradisjonelle, norske folkemusikkmiljøet som ikke setter like stor pris på denne blandingen av norsk og vest-afrikansk musikk, men det trer jeg de tre musikerne kan leve med. Og vi kan definitivt godt leve med denne sammensmeltingen. For dette er tre musikere som passer perfekt til å gjøre denne musikken. Groven Myhren har en nydelig stemme som er som skapt for folkemusikk, Camara er en perkusjonist og vokalist som føler seg mer enn hjemme i denne kombinasjonen, og Torget er en utmerket gitarist som med sine forskjellige gitarer legger det perfekte spillet til dette samarbeidet.
Å hevde at noe former for musikk er norsk, amerikansk, vest-afrikansk eller syd-europeisk er egentlig litt meningsløst som påstand i dag, da musikerne er så dyktige og altetende, at de nesten kan settes til hva som helst og de fikser deg på utmerket måte. Og at norsk og vest-afrikansk folkemusikk går godt sammen, er dette et utmerket bevis på.
Jan Granlie
Øyonn Groven Myhren (v, lyre), Sidiki Camara (v, n’goni, balafon, perc), Olav Torget (bar.g, konting, v)