Trommeslageren Harris Eisenstadt kommer opprinnelig fra Toronto i Canada, men han har de senere årene etablert seg som en viktig stemme i den ytterst kreative jazzen fra Brooklyn, New York. I løpet av de senere årene har han vært med på mer enn 60 plateinnspillinger, noen i eget navn, og noen i selskap med andre, bl.a. med Nate Wooley og Larry Ochs.
Men det er som bandleder han har utmerket seg mest.
På «Old Growth Forest» samarbeider han med trombonisten Jeb Bishop, tenorsaksofonisten Tony Mallaby og bassisten Jason Roebke.
Innspillingen ble gjort to dager etter at bandet hadde gjort en serie konserter på Jon Zorns klubb, The Stone, i New York (2. september 2015). Eisenstadt mente dette var den rette anledningen til å gjenopplive en glemt trio med Bishop og Roebke, og virkelig få den gamle drømmen trioen hadde hatt tidligere oppfylt, om å lage en kvartett med Tony Malaby.
Etter konsertene gikk de nesten umiddelbart i studio, og her er resultatet.
En slik gjenforening av dyktige improvisatører, kan Enten ende helt galt, eller svært godt. I dette tilfellet kjenner musikerne hverandre godt, og ofte fører en slik gjenforening til ny vitalitet og ønske om å lage noe morsomt sammen. Det tok 10 år før de fant en anledning til å gå i studio sammen, og resultatet tyder på at det var verdt å vente på.
De fire musikerne kjenner hverandre ut og inn, og bringer med seg nye erfaringer inn i studioet.
Eisenstadt er ikke en trommeslager som på død og liv skal markere seg i front i innspillingssituasjonen. Han er en musiker som lager komposisjonene, og som holder det hele sammen med kreativt og fint trommespill. Det blir, nesten hele veien, de to blåserne som blir viktigste melodileggere og solister, men også bassist Roebke kommer godt fram i lydbildet. Han er en strålende bassist med en fin tone i hornet, og med et spill som ligger litt i Charlie Haden-landskapet, men med adskillig mer energi.
Foran troner de to blåserne, Jeb Bishop og Tony Malaby. Bishop er, ved siden av svenske Mats Äleklint, den ledende trombonisten innenfor den moderne jazzen i dag, med strålende tone i hornet, og med mange gode innspill.
Tony Malaby har utviklet seg til å bli en mye benyttet saksofonist i New York. Vi har hørt han på en rekke konserter og plater, men det er lenge siden jeg har hørt ham så lydhør og åpen som her.
Alle de åtte sporene er laget av Eisenstadt, og alt ligger innenfor den moderne, akustiske New York/Brooklyn-stilen, som igjen har klare røtter i New York-jazzen fra begynnelsen av 60-tallet, kanskje jazzens mest kreative periode.
Og de fire musikerne kommer svært godt ut av det. Hele veien er dette interessant og spennende musikk, som swinger der det skal swinge, og som utfordrer i andre deler.
En strålende innspilling fra fire av USAs beste jazzmusikere per i dag.
Jan Granlie
Jeb Bishop (tb), Tony Malaby (ts), Jason Roebke (b), Harris Eisenstadt (dr)